Je ta noha nabitá? Aj Wej-wej kritizuje boj proti terorismu

Peking - Čínský umělec a disident Aj Wej-wej začal minulý týden na internetový server Instagram věšet fotografie, na nichž on sám a další lidé drží svou nohu jako střelnou zbraň. Média od té doby spekulovala, zda má póza připomenout výročí potlačení protestů v centru Pekingu, nebo je komentářem ke střelbě na amerických školách. Výstřední výtvarník později vysvětlil, že jde o kritiku nadužívání moci při boji proti terorismu.

Čína byla v posledním roce svědkem několika útoků na civilisty, které vláda připsala muslimským radikálům z Ujgurského autonomního území Sin-ťiang. Vláda v reakci na násilnosti zahájila rozsáhlé protiteroristické tažení. Extrémně byla posílena bezpečnostní opatření a místní policie byla vyzbrojena střelnými zbraněmi. „Lidé z celého světa pociťují panický strach kvůli teroristickým útokům, jako byl ten z 11. září, a kvůli zbraním,“ komentuje situaci Aj Wej-wej. „Ve jménu protiteroristického boje je nadužívána moc.“

Co znamená terorismus pro vás?

Umělec minulou středu na Instagramu zavěsil snímek, na němž je zachycen pouze ve slamáku, trenýrkách a černých ponožkách. Svou pravou nohu podpírá rukama jako pušku a míří s ní před sebe. K této fotografii přibyly brzy další snímky, na nichž je v obdobné póze třeba mladík na skateboardu nebo muž mířící nohou z okna. Některé fotografie znázorňují celé scény: muž s plnovousem a cigaretou míří nohou na člověka, který má ruce za hlavou a jakoby čeká na popravu. Na další fotografie se podívejte na serveru Instagram.

Aj Wej-wej
Zdroj: ČTK/DPA
Autor: Christoph Mohr

Aj Wej-wej uvedl, že titulek „Pekingská protiteroristická série“, který doprovázel jednu z původních fotografií umístěných na web, je odkazem na protiteroristické kampaně, které jsou „všudypřítomným fenoménem“ po celém světě: „Moc je používána ve jménu vaší ochrany. To, co dělají, ale zasluhuje obsáhlou diskusi. A co znamená terorismus pro vás? Přináší utrpení do vašich životů? Nebo klade na každého velké břemeno?“

Aj Wej-wej, jehož téměř tříměsíční zadržování na tajném místě v roce 2011 vyvolalo mezinárodní rozhořčení, opakovaně kritizuje čínskou vládu. Britský časopis Art Review ho v roce 2011 zvolil nejvlivnější uměleckou osobností roku a jeho díla vystavovaly v minulosti nejpřednější světové galerie jako londýnská Tate Modern. Umělec je známý také jako spoluautor návrhu olympijského stadionu (Ptačího hnízda) v Pekingu.