Knězovy děti – černá balkánská zpověď o kondomech

Prodej kondomů v trafikách na malých chorvatských ostrovech tenhle film rozhodně nezvýší. Na tom, kde provozuje svoji farnost otec Fabian, sice všichni souloží jako zběsilí, ale přesto je tu daleko větší úmrtnost než porodnost. Když to takhle půjde dál, ostrůvek vymře, s čímž je třeba něco zásadního udělat!

Mezi černou komedií, tragikomedií a folk komedií a také moralitou, studií balkánských mravů, populačním absurdním dramatem a docela primitivní ptákovinou balancuje poslední snímek starého dobrého známého z karlovarského filmového festivalu (Duch maršála Tita, Svědkové, Bez konce), režiséra Vinka Brešana. Legraci chápe tenhle svérázný padesátník vždycky po svém a zpravidla jí dává nějakou (pokud možno lehce bizarní a nestandardní) přidanou hodnotu. A tak se i tentokrát budete smát nebo alespoň usmívat a vzápětí dostanete suchou pecku, po které se budete ptát, čemu jste se to vlastně smáli.

Mladý, zapálený a kreativní kaplan Fabian jednoho slunného dne přistál u bílého mola malého chorvatského ostrova, aby po nějakém čase převzal farnost po oblíbeném, ale již dosluhujícím faráři Jakovovi. Jenomže po nějaké době zjistil, že se na tomhle idylickém jadranském ostrově pouze spořádaně umírá, ovšem prakticky vůbec se tu spontánně nerodí děti, ze kterých by vyrostli jeho budoucí farníci. Ale pak se v souvislosti se zmatenou zpovědí místního trafikanta dozvěděl, že hlavním nepřítelem, který za to může, je prezervativ, a s jehlou v ruce začal vést svoji svatou válku.

Propichování kondomů místním farářem za účelem zvýšení porodnosti se jako základní zápletka, od které se vše odvíjí, zdá blbé, primitivní, prvoplánovité a nevkusné. A jakkoli to takové v zásadě je, překvapivě to v tomhle filmu funguje tak, že to z něj nečiní pokleslou, triviální břečku, ale nastoluje reálné situace, které nás od bezstarostného úsměvu dokáží přivést až k lehkému mrazení v zádech.

A tak farář Fabian, v konspirativní spolupráci s trafikantem Petarem (jenž znehodnocené gumky distribuuje) a místním lékárníkem a militantním nacionalistou Marinem (který rafinovaně zaměňuje antikoncepční pilulky za vitamíny) zapříčiní, že tento způsob rozmarného i trpkého chorvatského léta se zdá býti poněkud nešťastným.

Milý balkánský úlet

To ovšem nemění nic na tom, že tenhle malebný jadranský ostrov, jenž zpočátku vymíral, se díky Fabianově jednoduché, mikroskopické penetraci stal místem bezprecedentního baby boomu a vzbudil pozornost médií i turistů, kteří z něj učinili ostrov plodné lásky, což v kombinaci s místní aktivní promiskuitou s sebou ovšem přináší i řadu problémů, s nimiž nikdo nepočítal. A s tím, jak fatálně a nezadržitelně nastupují, se do komediální selanky začnou stále více míchat tóny dramatické až tragické. Neboť takový je vlastně celý lidský život, který (jak upozorňuje režisér) se nedá žánrově jednoznačně zařadit a vždycky byl, je a bude unikátním mixem komediálního, dramatického a tragického.

Knězovy děti byly ekranizovány na motivy divadelní hry Mateho Mitišiće a první čeští diváci je viděli nejen na loňském MFF v Karlových Varech, ale třeba i na letošním Febiofestu. A možná i proto, že jim většinově aplaudovali, rozhodl se distributor jít do toho a nasadit je do kin, jakkoli i jemu je jasné, že multikina bořit nebudou. Zajímavé a vtipné na tomhle filmu je, že se s potenciálně pokleslým námětem dokáže vyrovnat docela elegantně, vkusně a zábavně, pakliže se na něj ovšem nedíváte z pozice katolické církve, která to v něm pěkně schytala.

A ještě o něco více přitažlivý a oslovující pak bude tento rozverný i smutný opus pro ty, kteří atmosféru a prostředí chorvatských ostrovů zažili na vlastní, opálenou kůži. Režisér a jeho kameraman Mirko Pivcević, jenž nabízí slunečný ostrovní vizuál, z něhož na vás možná dýchne vzpomínka na poslední prázdniny, totiž dokáží tenhle autentický rámec na základě odžitého plasticky zprostředkovat. Tomu se ostatně nelze divit, neboť první vyrůstal v Šibeniku a druhý se narodil ve Splitu, takže oba mají své ostrovany dobře zmapované.

Uvolněný příběh o vážných věcech

Film nás seznámí s itinerářem místních mrouskaček i prověřenou tezí, že o svátcích se více souloží (protože je na to zřejmě víc času), a také s trpkou pravdou, že nechtěná těhotenství (o která s propíchanými prezervativy není nouze) vedou k nechtěným svatbám. Prostě s takovými elementárními pravdami, které jsou tak samozřejmé, že si je někdy už ani neuvědomujeme. Vážnější tón sem přináší unesená trumpetistka, německý turista, kterého do zinkové rakve dostala koupačka v ledovém moři, pod tlakem oženěný Jurka, který si možná hodí mašli, nebo mrtvá těhotná dívka, která v moři utopila nejen svůj život, ale i své tajemství.

Zdánlivě nesourodé obrázky do sebe postupně zapadají, žánry se proměňují a zpovědnice se stává riskantním místem hlavně pro zpovědníky. Tenhle příběh o lidských touhách, slabostech a jejich pokryteckému skrývání vypráví formou zpovědi ústřední figura Fabian, kterého si s chutí zahrál sympaťák Krešimir Mikić, jenž stojí jednoznačně a pevně v čele rázovitého ostrovního castingu. Že to celé zřejmě nepovede k modelovému happy endu, nikoho zas až tak moc nepřekvapí, stejně jako fakt, že je to podbarveno typickým chorvatským soundtrackem s rytmem, jenž vlezle proniká pod kůži.

Knězovy děti jsou lehkou rukou a bez zbytečných ornamentů v tempu natočený biják, jenž se opírá o slušný scénář a režii, film, který vás trochu znepokojí a trochu pohladí po duši. Řekl bych, že tahle kombinace má něco do sebe a není vůbec špatná!

P. S.: Produkce musela všechny prezervativy kupovat za vlastní, protože se jí nepodařilo ukecat výrobce ani prodejce kondomů ke sponzoringu, čemuž se ale nelze divit, protože film jim vlastně žádnou slušnou reklamu nedělá. A pro jistotu dodávám: Kdybyste někdy vylezli z trajektu na tenhle malý ostrov a chtěli tam zažít velkou lásku, tak prezervativy v Petarově trafice pro sichr raději nekupujte.

SVEĆENIKOVA DJECA / KNĚZOVY DĚTI. Chorvatsko/Srbsko 2013, 93 min., české titulky, od 12 let, BRD/DVD. Režie: Vinko Brešan. Scénář: Mate Mitišić. Kamera: Mirko Pivčević. Hudba: Mate Mitišić. Hrají: Krešimir Mikić (Fabian), Nikša Butijer (Petar), Dražan Kühn (Marin), Marija Škaričićová (Marta), Jadranka Dokićová (Ane), Marinko Prga (učitel). V kinech od 26. června 2014.