Al Pacino pro svůdnou Salome ztratil hlavu

Londýn – Hollywoodský herec a režisér Al Pacino se vrací k biblickému námětu svůdné tanečnice Salome, jejíž příběh ve svém dramatu zvěčnil britský spisovatel Oscar Wilde. Ve svém novém snímku Al Pacino nechává oživnout divadelní inscenaci Wildovy hry – a doplňuje ji o svůj starší filmový kus, jenž se biblické famme fatale rovněž věnoval.

Wilde napsal Salome v roce 1891 ve francouzštině; londýnskému publiku se měl Wildův nejkontroverznější divadelní kus představit o rok později, přičemž pro hlavní roli dramaturgie počítala s hostující hvězdou evropského divadla, francouzskou herečkou Sarah Bernhardtovou; královský palác ovšem hru zakázal s tím, že je nezákonné zobrazovat na jevišti biblické příběhy. Britské embargo na Salome nakonec platilo čtyřicet let.

Wilde ve svém dramatu zpracoval příběh biblické princezny, která slibuje svému chlípnému otčímovi, králi Herodovi předvést erotický tanec sedmi závojů, pokud jí splní přání. Herodés souhlasí, k jeho zděšení ovšem Salome žádá hlavu Jana Křtitele, jenž odmítl opětovat její city – a nakonec ji políbí useknutou na stříbrném podnose.

Al Pacino: Hře jsem propadl

„Když jsem tu hru viděl, úplně jsem jí propadl. Jako bych byl svědkem jakéhosi proroctví. Když představení končilo, věděl jsem, že jsem se zamiloval,“ prohlašuje v této souvislosti herec a režisér Al Pacino. Wildově látce se věnoval už před třemi lety, když do kin uvedl filmový experiment „Wilde Salome“, formát na hranici divadelní hry, dokumentu i hraného snímku. Nyní nechává svůj starší příběh rozprávět s režijním zachycením wildovské divadelní inscenace, kde sám stojí v roli Heroda. Příběh chtíče, chamtivosti a opovržení se tak na plátně doslova zdvojuje.

„Je to skvělý výklad, který ukazuje všechen erotický náboj a sexualitu, kvůli kterým byl Wilde ve své době odsouzen,“ prohlašuje o Al Pacinově novém počinu spisovatelův vnuk Merlin Holland. „Možná je to klišé, já v tom ale vidím mimořádně zdařilé tvárnění nadčasového tématu nadčasové hry.“ Sám Al Pacino prezentuje nový kus jako svůj pokus sloučit hru a film, žánry, jež mohou kolidovat: „Doufám, že se mi je podařilo sjednotit, takže diváci uvidí čisté divadlo ve filmu.“

Herec, jenž proslul především díky filmové sérii Kmotr, přitom není zdaleka jediným tvůrcem, jehož biblický příběh vraždící tanečnice vábí a inspiruje. Wildovou hrou se inspiroval i Richard Strauss a v roce 1906 představil stejnojmennou operu, inspirací byla Wildova Salome pro australského hudebníka Nicka Cavea.