Praha - Josef Walter, zručný mechanik a později i odborník na ozubená kola, založil automobilku, jejíž produkce patřila k těm nejluxusnějším. S motory, které vyráběl, dobyl silnice, závodní okruhy i oblohu. Svého času si jeho firma vysloužila přezdívku „český Rolls-Royce“. Později se začala specializovat na letecké motory, v nichž dosáhla světového ohlasu. Ve dvacátých letech Walter svůj podnik opustil a založil jinou firmu. Přesto jeho značku znají dodnes letci v Evropě, Asii, v Latinské i Severní Americe. Právě dnes si připomínáme výročí úmrtí tohoto experta na výrobu leteckých a automobilových motorů.
Walterův český Rolls-Royce ovládl vzduch i silnice
Walter začínal jako drobný řemeslník, který sestavoval jízdní kola. Později začal montovat motocykly, tříkolky pro drobné živnostníky, automobilové a nakonec letecké motory. Waltrovka byla světovým výrobcem, její motory měla německá, polská, italská, francouzská i americká letadla. A logo Walter se udrželo dodnes.
Z Walterovy firmy se stala akciová společnost
Roku 1902 se z jeho motoru zrodil první jednoválcový motocykl. V roce 1904 přibyly k motocyklům motorové tříkolky, které Walter s úspěchem vyvážel i do zahraničí, hlavně do Ruska a na Balkán. Do počátku první světové války se jich prodalo více než devět set. Díky tomu se mechanik mohl později stát majitelem a ředitelem továrny na automobily s názvem Josef Walter a spol. Pak se firma přeměnila na akciovou společnost a stala se v té době přední československou automobilkou.
Ve 20. letech se Walter zařadil i mezi přední výrobce leteckých motorů. Začal s licencí BMW, ale pak vyvinul vlastní hvězdicové, pěti, sedmi až devítiválce. Objednávaly si je evropské i zámořské státy. Licenci na tento letecký motor od Waltera zakoupil i Rolls-Royce. V té době byla ale už firma bez svého zakladatele. Josef Walter v roce 1922 vystoupil z akciové společnosti a založil v Praze-Košířích továrnu na ozubená kola a součástky pro automobily, tehdy největší československý podnik toho druhu. Zemřel 15. ledna 1950.
Vzniklo zde nejluxusnější auto té doby - model Royal
Firma Walter dál vyráběla automobily, její zkušenosti s leteckou technikou se zpětně uplatňovaly v luxusních a sportovních vozech. Vzniklo tu nejluxusnější české auto té doby, model Royal s vidlicovým dvanáctiválcem o obsahu 5,8 litru. Blížící se válka vedla ke stále většímu důrazu na leteckou techniku. Roku 1937 Waltrovka výrobu automobilů zastavila, v té době byla už největší továrnou na letecké motory v Evropě. Za nacistické okupace proslula i v Německu svou vysokou technickou úrovní a sloužila proto válečné výrobě. Po válce byla firma přejmenována na Motorlet.
Dnes ve světě pořád létá asi 5000 letadel s motory Walter. V červenci 2008 koupila firmu, znovu přejmenovanou na Walter Engines, americká společnost GE Aviation, která je součástí koncernu General Electric.