Nevyžádaná pošta obtěžuje už 30 let

Washington/Praha - Při nabídce replik značkových hodinek za zlomek ceny originálu, tajných tipů na akcie, zaručeně fungujících prostředků na zvětšení rozličných tělesných partií a mnohých dalších neuvěřitelných nabídek se dnes má skoro každý z uživatelů internetu na pozoru. Ve světě spamu je možné všechno již tři desetiletí. První vlna nevyžádané pošty prošla sítí Arpanet, což je předchůdce dnešního internetu, na počátku května roku 1978.

Většina majitelů e-mailových účtů pokládá nevyžádanou poštu za nepříjemnou záležitost. Podle statistiky společnosti Symantec se v prvních dvou měsících letošního roku podíl spamu v elektronické poště celosvětově pohyboval těsně pod hranicí osmdesáti procent. „Nejhorší odhady říkají, že téměř 95 procent veškeré elektronické pošty, která koluje internetem, je spam,“ uvedl Jan Lodl, spolupracovník iDNES.cz a odborník na počítače. Čištění mailové schránky se v řadě firem i domácností stalo běžným ranním rituálem. 

Uživatelé e-mailů „vděčí“ za objevení spamu Garymu Thuerkovi. Bývalý zaměstnanec americké počítačové firmy Digital Equipment Corporation počátkem května 1978 rozeslal přibližně čtyřem stovkám uživatelů sítě Arpanet hromadný elektronický vzkaz, v němž informoval o novém produktu své společnosti. 

Na Thuerka se sesypaly rozhořčené reakce dotčených adresátů, nicméně nepopulární reklama podle něj skutečně fungovala. Spíše než za otce spamu Thuerk sám sebe považuje za průkopníka e-marketingu. Vzkazy prý nerozesílal náhodně, ale jen lidem, o nichž věděl, že by je zpráva mohla zajímat. 

Jako první komerční kampaň provedená v masovém měřítku bývá označována série nevyžádaných zpráv z dubna 1994. Dvojice amerických právníků Laurence Canter a Martha Siegelová tehdy prostřednictvím sítě Usenet obeslala několik tisíc diskusních skupin inzeráty, v nichž nabízela pomoc při získání takzvané zelené karty, tedy oprávnění k trvalému pobytu v USA. 

Obrovské množství spamu se navíc do naší schránky vůbec nedostane. Poskytovatelé připojení k internetu, poskytovatelé e-mailu a správci počítačových sítí ve firmách věnují obrovské úsilí tomu, aby minimalizovali počet spamů, který se dostane do naší e-mailové schránky. „Zhruba před půl rokem vypadl jednomu z poskytovatelů e-mailu antispamový filtr a uživatelé se najednou divili, proč jim chodí stovky e-mailů,“ dodal Lodl.