DPP: Na pokrytí loňského provozu chybí asi 1,3 miliardy korun

Praha - Podle předběžných výsledků hospodaření bude pražskému dopravnímu podniku chybět zhruba 1,3 miliardy korun na pokrytí loňských provozních nákladů. Čísla vyplývají z materiálu, který dostali členové představenstva na svém posledním zasedání. V případě, že se nezačne razantně šetřit, má obdobná částka chybět i letos. Ovšem vedení města takové informace odmítá.

Metropole poskytla na provoz Dopravnímu podniku hlavního města Prahy (DPP) v loňském roce nejprve 7,2 miliardy korun, poté uvolnila dalších 900 milionů korun. Avšak podle předběžných výsledků hospodaření podnik vykázal provozní náklady ve výši 9,4 miliardy korun, zhruba 1,3 miliardy korun mu tedy bude chybět. V současnosti ještě přesnou hodnotu ztráty prověřují auditoři firmy Deloitte.

Přesná čísla ještě v průběhu tohoto týdne

„Výsledky roku 2009 dokončujeme, přesná čísla budou tento týden,“ uvedl ekonomický ředitel DPP Martin Horák. Zároveň připustil, že by konečné výsledky mohly odpovídat odhadu, lišit se zřejmě budou v řádech jednotek milionů korun.

O výši předpokládané ztráty už podnik informoval městskou organizaci Ropid, která v Praze a okolí plánuje veřejnou dopravu. Podle mluvčího Ropidu Filipa Drápala je odhad ztráty výrazně vyšší, než jaký byl odhad, proto je ještě předmětem jednání.

DPP vlastní hlavní město, vedení Prahy ale informace o ztrátě odmítá. Není tedy jasné, zda bude Praha ochotná uvolnit podniku další peníze. Radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS) uvedl, že zatím definitivní čísla neviděl. Primátor Pavel Bém (ODS) informace o výši ztráty označil za nepodložené. Oba jsou přitom členy představenstva podniku, a tudíž měli dostat materiál o výši ztráty.

Magistrát se s dopravním podnikem o výši provozní dotace přel už loni na podzim. Situace se tehdy vyhrotila tak, že zaměstnanci DPP nejen kvůli špatné finanční situaci podniku hrozili stávkou. Podobná situace hrozí podle materiálu z představenstva i letos, kdy podnik na provoz obdrží 8,08 miliardy korun. DPP by tak měl oproti loňsku snížit náklady asi o 1,34 miliardy korun. To bude podle materiálu možné pouze v případě uskutečnění poměrně rozsáhlých úspor.

Podnik má dále šetřit a propouštět

Letos by se opět neměl řešit vnitřní dluh společnosti, měl by se omezit výkon MHD, podnik by měl šetřit náklady na materiál, energie a služby a měl by dále propouštět, uvádí materiál. Část zaměstnanců především z opraven už odešla na začátku roku, celkem by letos mělo podnik opustit asi 500 lidí. Část plánovaných úspor ve výši asi 309 milionů korun, která se týkala omezení MHD, ale byla po nesouhlasu městských částí i veřejnosti zrušena. Tyto prostředky tak mohou podniku chybět před koncem roku.

Navíc provozní dotace na letošek nezohledňuje nárůst nákladů způsobený daňovými změnami, který bude činit asi 86,7 milionu korun. Dokument rovněž upozorňuje na to, že podniku stále nebyly uhrazeny náklady, které měl v souvislosti s projektem Opencard a o které se přel s Prahou.

  • Zastávka MHD autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/11/1048/104723.jpg
  • Jednání odborářů a krizového štábu DPP autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1231/123100.jpg