Zvraty kolem stávky: Strojvůdci na ní trvají i přes snahu vlády

Praha - Kabinet premiéra Jana Fischera ve snaze odvrátit hrozící dopravní stávku vyšel vstříc požadavkům odborů a poslal do sněmovny návrh změny zákona o dani z přidané hodnoty, který by snížil zdanění zaměstnaneckých výhod. Zároveň požádal sněmovnu o vyhlášení stavu legislativní nouze, což by umožnilo novelu projednat ve zkráceném řízení ve dnech 2. a 3. března. Zda toto gesto vlády zabrání pondělní stávce ovšem není jisté. Jednotlivé odborové organizace se totiž k odvolání stávky staví rozdílně.

„Fischer zdůraznil, že vláda chce dostát dva týdny staré dohodě o snížení zdanění benefitů. Příslušný poslanecký návrh však ve sněmovně zablokovala současná patová situace. Proto se kabinet rozhodl poslat novelu do sněmovny ještě jednou a zároveň poslance požádat o vyhlášení stavu legislativní nouze. “Vláda očekává, že sněmovna rozhodne o novele zákona o DPH neprodleně příští týden ve dnech 2. až 3. března a věří, že svým rozhodnutím přispěje k uklidnění vyhrocené situace,„ prohlásil premiér. “Vláda současně vyzývá odborové svazy v dopravě, aby odvolaly pondělní stávku a vyčkaly na rozhodnutí Parlamentu České republiky," dodal.

Premiér Jan Fischer:

„Vláda považuje stávku jako formu nátlaku za krajní řešení, a považuje proto za svoji odpovědnost udělat vše pro odvrácení takové hrozby.“


Odbory se chtějí poradit, nejsou jednotné

Odbory v reakci na Fischerovo prohlášení uvedly, že se nejprve musí sejít všech 20 odborových svazů zainteresovaných na pondělní stávce a poradit se o dalším postupu. Stane se tak během pátečního dopoledne, jak ČT po večerním jednání s Fischerem potvrdil šéf dopravních odborů Luboš Pomajbík. Odbory předem nevylučují, že pro odvolání stávky budou nezbytné záruky ze strany Poslanecké sněmovny a Senátu, že tam změna zákona o DPH projde hladce. „My jsme panu premiérovi sdělili, že nemáme dnes večer rozhodně kompetenci k tomu, abychom řekli, jestli stávka bude, nebo nebude. Nicméně na ráno svoláváme všechny kolegy z koalice dopravních odborových svazů, abychom tu situaci vyhodnotili a zítra určitě dojde k jednoznačnému vyjádření,“ řekl Pomajbík.

Luboš Pomajbík, šéf dopravních odborů:

„My bychom si přáli, kdybychom stávkovat nemuseli. K tomuto kroku nás však dovedla nečinnost Poslanecké sněmovny.“

Z toho, co jednotlivé odborové svazy prohlásily během dne, se však zdá, že jejich postoj ke stávce není příliš jednotný. Zatímco Odborové sdružení železničářů dalo vládě při sjednávání nápravy zdanění benefitů čas do pátku, Federace strojvůdců jakýkoliv záměr zrušit pondělní protest popřela. Požadavku těch prvních teď vyšla vláda zcela vstříc. „Naše jednání bylo velice konstruktivní a klidné. Pan premiér nás informoval o průběhu jednání vlády a o výstupu, který v podvečer uvedl. My jsme to uvítali jako první pozitivní signál k tomu, že zde je vůle problém řešit. Vláda udělala první krok, teď musí jednat Poslanecké sněmovna a hlavně Senát,“ dodal Pomajbík.

Stávku je možné zastavit, tvrdí železničáři

„Pokud vláda předloží do pátku návrh zákona novelizující DPH a pošle ho do Poslanecké sněmovny se žádostí o projednání v prvním čtení ve zrychleném řízení, jsme ochotni se sejít a jednat o případném zastavení stávky,“ uvedl předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša.


Názor strojvůdců je však odlišný. Pokud vláda pošle do sněmovny
návrh na nižší zdanění benefitů, půjde podle nich pouze o první krok,
kterým lze odvrátit další vlnu protestů, nikoliv ten pondělní. „To je ještě pořád jen slib. Udělají to, že dají do sněmovny něco k nějakému projednání a výsledek ve finále není jasný,“ vysvětlil prezident Federace strojvůdců Jindřich Hlas.

ČSSD přispěchala s poslaneckou iniciativou

V průběhu dne se snažila najít způsob, jak stávce zabránit také ČSSD. Navrhla, že by mohla předlohu týkající se zdanění zaměstnaneckých výhod přilepit k vládní novele zákona o veřejných zakázkách. Jiří Paroubek, předseda sociálních demokratů, nicméně připustil, že poslanecká iniciativa nemusí vést vzhledem k legislativnímu procesu k výsledku. Není údajně jisté, zda by předloha byla přijata do květnových voleb, v opačném případě by spadla pod stůl. Paroubek si v tom notuje s odboráři, kteří shodně tvrdí, že vládní iniciativa by byla nejlepší cestou. Sociální demokraty překvapuje údajně pasivní přístup kabinetu.

ODS: Stávka je součástí předvolebního boje

Občanským demokratům se nelíbí, že se ČSSD tak vehementně staví na stranu odborů. Podle šéfa poslanců ODS Petra Tluchoře to budí „vážné podezření“, že stávka je od samého počátku součást předvolebního boje. „Pokládáme za naprosto nepřijatelné a nemravné, pokud ČSSD obětuje sociální smír v zájmu svého volebního úspěchu. Odbory by neměly být lokajem ČSSD. ČSSD se bojí populární vlády a zneužívá odbory k útokům na premiéra Fischera,“ poznamenal Tluchoř.

ODS se nicméně shoduje s menšími parlamentními stranami na tom, že vyřešení této krizové situace je plně v mandátu vlády. Návrh na změnu zákonné úpravy kolem benefitů ale razatně odmítla TOP 09. „Já nijak nezlehčuji náročnost práce zaměstnanců ve veřejné dopravě. Ale my jsme přesvědčení, že náročnost práce má být vyjádřena výší mzdy, nikoliv parciálními benefity,“ zdůraznil místopředseda strany Miroslav Kalousek.

Vyšší daně ze zaměstnaneckých výhod, například režijních jízdenek, zavedla novela zákona o dani z přidané hodnoty. Odborům vadí, že daň se nově bude vypočítávat z tržní ceny, a nikoli z nižší zaměstnanecké. Nejhlasitěji protestují železničáři, kterým by nová pravidla zdražila režijní jízdné. Kromě jízdenek jde také o stravenky nebo firemní ubytovny.

Kde se doprava zastaví?

V pondělí se mezi 4:00 a 9:00 zastaví více než tisíc vlaků, které v ranní špičce běžně přepraví až 200 tisíc cestujících. Zastaví se také městská hromadná doprava v některých velkých městěch, a to v:

  • Brně
  • Ostravě
  • Opavě
  • Olomouci
  • Ústí nad Labem

Nad stávkou v Praze visí otazník

Nejasnosti panují ohledně toho, zda se ke stávce připojí pražský dopravní podnik. Praha sice původně měla být pondělní stávkou zcela ochromena, nyní se ovšem zdá, že strojvedoucí metra a někteří řidiči tramvají nejsou stávce příliš nakloněni.

"Nemůžeme bezpečně zastavit
dopravu v metru, a proto to necháme na strojvedoucích," řekl k tomu odborář
Jiří Obitko, jehož organizace zastupuje provozní personál metra.

Z jednoznačného rozhodnutí stávkovat dnes ustoupili také dopraváci v  Pardubicích, zvažují například zkrácení protestu na dvě hodiny, aby se děti dostaly do škol.