Automobilkám Hyundai a Ford se blýská na lepší časy

Soul/Detroit  - Jihokorejské automobilce Hyundai rostl v posledním čtvrtletí loňského roku čistý zisk čtyřnásobně. Dosáhl tak téměř bilionu wonů. Tomuto růstu napomohly nové modely a vládní pobídky pro nákup nových aut. Hyundai je největší automobilkou v Koreji a spolu se svojí dceřinou společností Kia Motor čtvrtou největší automobilkou na světě. Loni se dařilo i americké automobilce Ford. Vydělala 2,7 miliardy dolarů a poprvé od roku 2005 byl pro ni loňský rok ziskový.

Výsledky jihokorejského výrobce výrazně překonaly odhady analytiků, ti tvrdili, že vykáže pouze tří čtvrtinový zisk. Daleko vyšší zisk automobilce zajistily rostoucí tržby, a to o 9,3 procenta na 9,65 bilionu wonů. Firmě pomohl přesun k menším vozům, jejichž prodej podporovaly vlády.

Čína a Indie jsou firmě Hyundai dobrým odbytištěm

Hyundai zaznamenal vysoký nárůst prodeje především v Číně, která se loni stala největším automobilovým trhem světa. Na tamním trhu se nejvíce daří modelu Hyundai Elantra. Odbyt automobilce ale zvýšila i Indie.

Pozitivní vývoj očekává firma i letos. Zajistit jí ho má hlavě ekonomické oživení a zlepšení kvality vozů. To by mělo překonat i negativní vliv silného wonu a ukončení programů šrotovného. Jde o dobrou zprávu i pro Česko. Hyundai totiž v Nošovicích vlastní sériovou výrobu, která v minulém roce vyrobila zhruba 118 tisíc vozů.

I Ford se radoval z úspěchu

I americká automobilka Ford v loňském roce vydělala 2,7 miliardy dolarů. Vykázala tak první celoroční zisk od roku 2005. Výsledky roku 2009 byly podpořeny snížením nákladů a rostoucí poptávkou po populárních osobních i nákladních modelech, například po sedanu Ford Fusion či sportovně-užitkovém automobilu Ford Escape. I na letošek má výrobce aut pozitivní očekávání.

Ford odolává současné krizi v automobilovém průmyslu lépe než jeho domácí konkurenti General Motors a Chrysler. Těm musela pomoci americká vláda a obě automobilky byly dokonce po určitou dobu nuceny využívat bankrotovou ochranu před věřiteli.