Číňani přichází na chuť luxusu

Peking - Čína je na cestě stát se největším trhem luxusního zboží na světě, této mety by mohla dosáhnout za pět až sedm let. Takový závěr přinesla zpráva společnosti Boston Consulting Group. V rychle rostoucí čínské ekonomice teď vidí výrobci luxusních značek, kteří jsou zasaženi ekonomickým útlumem, jedinečnou příležitost.

Obchodníci s luxusním zbožím nyní na Čínu pohlížejí jako na světlou výjimku, paradoxně proslulou spíš jejich paděláním. Země je ale v porovnání s většinou vyspělých zemí, co se luxusu týče, trhem relativně novým. Díky rostoucímu bohatství zde totiž přibývá movitějších a náročnějších zákazníků.

Číňani - jedinečná příležitost pro luxusní značky

Reportáž Lucie Edrové (zdroj: ČT24)

Bohatí Číňani utratí během příštích pěti let za luxusní zboží 14 miliard dolarů. Například 33letá Xia pracuje v reklamní agentuře, ročně vydělá 500 tisíc juanů (zhruba 73 tisíc dolarů). Jednu třetinu výdělku utratí za značkové šaty, hodinky nebo kabelky. Jak sama říká, značka je důležitou součástí image.

„Značkové zboží zvyšuje lidem sebevědomí a společnost je víc uznává. Pokud se dobře neoblékáte, dáváte tak na vědomí, jaké jsou vaše finanční možnosti a ostatní poznají, že jste v obtížné situaci,“ dokládá partnerka reklamní agentury Sie Siao-ja.

Vincent Liu, šéf Boston Consulting Group

„Čínští zákazníci jsou relativně mladší než klienti luxusních společností v jiných zemích, převážně jim je mezi 25 až 35 lety. Postupně se taky zvyšují jejich příjmy.“

Čínská ekonomika v loňském roce vzrostla i přes krizi o 8,7 procenta. Přičinily se o to hlavně obří sumy, které země do hospodářství napumpovala. Někteří analytici tuto stimulaci považují za těžko udržitelnou bublinu. „Když si odmyslíme efekt úvěrového dopingu, tak určitě platí, že Čína bohatne i reálně. Tamní obyvatelstvo má velmi vysoký sklon k úsporám,“ potvrzuje Aleš Tůma ze společnosti Partners.

Číňany od luxusu neodradila ani krize

Číňani slyší hlavně na tři světové značky - Louis Vuitton, Chanel a Gucci. Jejich nákupy neovlivnila ani světová hospodářská recese, loni naopak utratili v luxusních prodejnách meziročně o 30 procent víc.


I přesto si většina obyvatel nákup značek ze Západu dovolit nemůže. Zámožní čínští zákazníci jsou na rozdíl od těch z jiných zemí přelétavější a při změně značky dlouho neváhají. Jsou ale také čím dál víc náročnější při výběru zboží, jak dokládá i ředitelka Sotheby's Asia Patti Wongová: „Nekupují si jen tak něco jen proto, že mají peníze. Zdejší zákazníci mají velice specifický vkus a myslím, že všechny značky budou chtít expandovat do této části světa.“

V současné Číně se tak odráží dva světy - bohatých a chudých. Rozdíly jsou přitom obrovské. Zatímco v Šanghaji nebo v Pekingu prosperují luxusní butiky, stamiliony lidí žijí v obrovské bídě, zejména na venkově.

Čínané nakupují luxusní zboží převážně za hranicemi a v oblastech, jako je Hongkong nebo Macao, kde jsou daně nižší. Teď se ale podle firem začíná vést bitva o zákazníky i v čínském vnitrozemí, kde jejich počet v poslední době výrazně stoupá.

  • Módní průmysl autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1510/150972.jpg
  • Růst čínské ekonomiky autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/14/1376/137535.jpg
  • Čínský venkov autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/7/652/65184.jpg