Dvořák: Výsledky hospodaření DP budou v polovině února

Praha – Dopravní podnik hlavního města Prahy (DP) vykázal ke konci září roku 2009 ztrátu 2,34 miliardy korun. Tedy více, než očekával. Ředitel DP Martin Dvořák se ale brání označovat tato čísla za ztrátu. „Existují dva termíny: ztráta a prokazatelná ztráta,“ vysvětluje Dvořák v Interview ČT24. Ztráta se podle Dvořáka může týkat normální obchodní firmy, které se nedaří. „My máme prokazatelnou ztrátu,“ říká ředitel DP. Výsledky hospodaření za rok 2009 oznámí DP až během příštího měsíce. „První číslo ze mne dostanete v horizontu počátku poloviny února,“ uvedl Dvořák.

„Když jsme uzavírali na rok 2009 smlouvu s Ropidem, tak ke standardní ceně se dopočítává tak zvaná prokazatelná ztráta, která obsahuje činnosti, které dopravní podnik vykonává pro město a které souvisí s jeho činností, ale jsou doplňkem. To co normální dopravce standardně nedělá: ochranný systém metra, dopravní dispečink, vytváření a distribuce jízdních řádů,“popisuje Dvořák.

„Pointa příběhu je, že ztráta možná bude vyšší z toho důvodu, že jsou nižší výnosy. Tam není jiný důvod. Když jsou nižší výnosy, tak prokazatelná ztráta se navyšuje,“ uvedl Dvořák. Příčinou ztráty jsou nižší výnosy o 237,8 milionu korun a dále překročení plánovaných nákladů o 231 milionů korun.

Interview ČT24

Ztrátě chce DP podle Dvořáka čelit různými účetními operacemi. „V loňském roce jsme zastavili prodej majetku, protože došlo k dramatickému poklesu cen,“ říká k tomu šéf DP a dodává: „Pokles výnosů je zejména v oblasti nerealizovaného prodeje nemovitého majetku.“

Stále není jasné, nakolik se v příštím roku promění spoje DP. „Je potřeba rozlišovat mezi Ropidem a dopravním podnikem. To znamená: co si u nás objedná, to my odjezdíme a zajistíme. Plánování, kde co bude jezdit, není na dopravním podniku. My máme na starosti jízdní řády, ale jaká linka kde bude jezdit, jak často tam bude jezdit, jaký objem máme zajistit, to je odpovědnost a kompetence společnosti ROPID,“ komentuje to Dvořák.

Jsme s přehledem nejlevnější v celé Evropě

Existují ovšem spekulace, že DP je příliš drahý a ROPID tudíž nemůže objednat kvalitnější spojení. To Dvořák ostře odmítá. Aby byly podobné informace vyvráceny, nechal si údajně DP zpracovat tři audity svého hospodaření. „Tam jednoznačně zaznělo, že dopravní podnik poskytuje mimořádně nadstandardní služby za mimořádně nízkou cenu,“ uvedl Dvořák.

„Jsme s přehledem nejlevnější v celé Evropě. Vím, že to zní vychloubačsky. To samozřejmě není moje zásluha, to je zásluha generací lidí v dopravním podniku,“ uzavírá šéf DP srovnáním s ostatními evropskými veřejnými dopravci.

Hospodaření DPP
Zdroj: ČT24