Praha – Ministerstvo dopravy a České dráhy uzavřely desetiletou smlouvu na provoz dálkových vlaků. Jedná se o zásadní změnu v politice financování železniční dopravy, v minulosti se smlouva totiž vždy uzavírala na jeden rok. V příštím roce zaplatí stát drahám za provoz rychlíků čtyři miliardy korun, tedy skoro stejně jako letos. Spojů však objednal zhruba o tři procenta méně.
Stát si na deset let objednal rychlíky od Českých drah
Desetiletá smlouva začne platit 1. ledna 2010 a potrvá do začátku prosince 2019. Ministr dopravy Gustáv Slamečka do smlouvy prosadil klauzuli, podle které z ní lze každoročně vyjmout 15 procent trhu a na provoz vlaků vypsat tendr. Po deseti letech by se tak mělo soutěžit o 75 procent výkonů v dálkové dopravě. Není však jisté, jak se k plánům úřednického ministra bude stavět jeho nástupce.
Ministr dopravy Gustáv Slamečka:
„Po mnoha letech schvalování financování železnice z roku na rok se Česká republika konečně dočkala jasného dlouhodobého modelu financování nejen dálkových, ale i regionálních tratí.“
Dlouhodobé smlouvy i v regionální dopravě
Podobně jako ministerstvo se k uzavírání dlouhodobých smluv uchýlily také kraje, které u Českých drah objednaly regionální dopravu. Za lokálky příští rok zaplatí osm miliard korun, z toho 2,7 miliardy přispěje krajským rozpočtům stát. Letos činí náklady veřejných rozpočtů na regionální vlaky 8,2 miliardy korun.
Dlouhodobé smlouvy krajů s Českými drahami, uzavřené bez výběrových řízení, hlasitě kritizuje společnost Student Agency, která skrze svou dceru RegioJet oznámila zájem vstoupit na krajské koleje. Hejtmani se brání s tím, že je žádné zákony ani nařízení nenutí tendry vypsat, smlouva s drahami je prý výhodná.