Spojením ČSA s letištěm by stát riskoval arbitráž, tvrdí šéf Travel Service

Praha – Případné spojení Českých aerolinií s Letištěm Praha by bylo světovou raritou a České republice by kvůli němu mohly hrozit mezinárodní arbitráže. V dnešních Otázkách Václava Moravce to řekl Roman Vik, zakladatel společnosti Travel Service, která je společně se skupinou Unimex Group jediným zájemcem o privatizaci ztrátových aerolinek. O prodeji ČSA se rozhodne už v pondělí. Podle informací ČT dostane vláda od ministerstva financí na stůl podklady, které prodej ČSA nedoporučují.

Podle neoficiálních informací je jedním z důvodů pro odmítnutí prodeje dlouhodobý splátkový kalendář.

Zřejmě jedinou cestou, pokud stát aerolinky neprodá, je bližší spolupráce mezi ČSA a Letištěm Praha. Změny, které nastaly začátkem tohoto týdne ve vedení společnosti, přitom v mnohém napovídají, jakým směrem se může ubírat další vývoj společnosti. Dosavadního šéfa ČSA Radomíra Lašáka vystřídal ředitel Letiště Praha Miroslav Dvořák. Rovnou o fúzi obou společností mluví otevřeně sociální demokracie. Vláda tuto možnost odmítá.

Díky majetkovému propojení obou státních společností by mohla být z peněz ziskového Letiště Praha financována ztráta ČSA. Stát by tak aerolinky mohl de facto nepřímo subvencovat. „Pokud by došlo k propojení Letiště Praha a ČSA, Česká republika by dosáhla další světové rarity,“ zdůraznil Vik. Zhruba dvě třetiny zisků ruzyňského letiště přinášejí konkurenti Českých aerolinií. „Z marže na těchto společnostech by měl být sanován jiný dopravce, to je velmi zvláštní a podivné řešení,“ dodal šéf Travel Service.

Roman Vik, Travel Service:

„Pomoc Českým aeroliniím přes jakoukoli státní firmu je nedovolená a momentálně se hledá jenom forma, jak tuto nedovolenou podporu provést.“

Podobný postup státu by podle Vika mohl být napadnutelný u rozhodčích soudů a Česku by tak kvůli němu mohly hrozit arbitráže. „Forma pomoci Českým aeroliniím přes jakoukoli státní firmu je nedovolená a momentálně se hledá jenom forma, jak tuto nedovolenou podporu provést,“ řekl Vik, možnost stížnosti k Evropské komisi ze strany Travel Service však pro tuto chvíli vyloučil.

ČSA v pololetí vykázaly ztrátu 1,8 miliardy korun. V současnosti se proto snaží o restrukturalizaci. V pátek se vedení společnosti dohodlo s odbory na snížení platů pilotů - přijdou o 30 procent, letušky o 15 procent a ostatní zaměstnanci o deset procent. Přesto by se podle odhadů mohla ztráta ČSA koncem roku vyšplhat až na tři miliardy korun.

Konsorcium Unimex-Travel Service jako jediný zájemce v privatizačním tendru nabízí za ČSA jednu miliardu korun. Podmínkou ale je alespoň nulové vlastní jmění společnosti.