Piloti ČSA nepřijali plán na vyvedení firmy z krize

Praha – Piloti Českých aerolinií odmítli dodatek ke kolektivní smlouvě, ve kterém vedení firmy navrhlo mimo jiné třetinové snížení platů výměnou za odchod některých členů představenstva. Tento plán měl firmu stabilizovat a pomoci jí překonat problémy s hospodařením. Piloti své stanovisko odůvodnili tím, že by uvedený návrh ohrozil bezpečnost provozu. Management ČSA v něm totiž údajně počítal se zrušením limitů pro délku služby a letů.

Návrh, se kterým přišel prezident Radomír Lašák, měl ukončit patovou situaci a zajistit přežití firmy v krizi a umožnit dokončení privatizace. Plán počítal s tím, že platy pilotů klesnou ze současného průměru 210 tisíc o 30 procent. U ostatních zaměstnanců mělo dojít ke snížení o 15 procent. Pokud by odboráři nabídku přijali, měl být sám Lašák jedním z těch, kdo představenstvo firmy opustí.

„Součástí toho navrhovaného dodatku, který jsme dostali včera, je zrušení celé kapitoly týkající se limitů, doby služby, doby letů, a to už jsou věci, které se přímo dotýkají bezpečnosti. V těchto oblastech nemůžeme dělat ústupky,“ prohlásil šéf sdružení pilotů CZALPA Filip Gaspar. Předložený návrh podle něj nemohlo představenstvo myslet vážně.

Rozhovor s Petrem Kováčem (zdroj: ČT24)

ČSA ale vysvětlení pilotů odmítají. „Nabídka představenstva společnosti ČSA se týká úspor personálních nákladů, nikoliv bezpečnosti,“ tvrdí mluvčí firmy Hana Hejsková.

Za seriózní považuje návrh Českých aerolinií také ministr financí Eduard Janota. Právě na něj se chtějí piloti s dalším jednáním obrátit. „Ministr se chce osobně podílet na řešení situace a určitě se nebrání setkání s odboráři,“ uvedl mluvčí úřadu Ondřej Jakob, podle kterého by se schůzka měla uskutečnit velmi brzy i přesto, že Janota je nyní zaneprázdněn prací na státním rozpočtu.

Řada lidí přirovnává současnou situaci v ČSA k agonii SkyEurope, kterou v noci na dnešek ukončil bankrot těchto slovenských nízkonákladových aerolinek. Odborníci ovšem tvrdí, že toto srovnání není na místě. „SkyEurope - to je úplně jiný rozměr problému. Tam ta bezvýchodnost byla dlouhodobá. U ČSA je to především výsledek stávající krize celého sektoru letecké dopravy,“ zdůraznil v rozhovoru pro ČT24 výkonný ředitel společnosti Patria Finance Petr Kováč.

Radomír Lašák
Zdroj: ČTK