ČSA budou majetek prodávat až po privatizaci

Praha – Dokud neskončí proces privatizace, neprodají ČSA nic ze svého majetku. Rozhodla o tom dnes dozorčí rada ztrátových aerolinek, zároveň však dala zelenou k jednání o budoucím prodeji šesti letadel flotily a masovému propouštění. O práci by tak mělo přijít až 860 ze současných 4 600 zaměstnanců. Po jednání, kterého se mimořádně zúčastnili také ministři financí a dopravy Eduard Janota a Gustáv Slamečka, to řekl předseda dozorčí rady Ivan Kočárník.

Právě Janota stojí za zákazem prodeje majetku. „Do doby rozhodnutí o privatizaci nesmí management provádět žádné kroky, které by snižovaly hodnotu společnosti,“ řekl ministr financí. Smlouvy na případný prodej majetku, jako jsou například bezcelní obchody, by dozorčí rada schvalovala zvlášť. To však pouze v případě, že se firma v privatizaci neprodá.

Flotila Českých aerolinií v současné době čítá padesát strojů. Vedení společnosti se chce zbavit především dvou Airbusů 310, které přepravují cestující na linkách do New Yorku. Transatlantické lety ČSA by se totiž podle restrukturalizačního plánu managementu měly stát minulostí.

Dvoumiliardová ztráta

Kočárník dnes potvrdil dříve zveřejněná čísla z hospodaření ČSA. Za pololetí prodělaly aerolinky rekordních 1,8 miliardy korun. Pro celý letošní rok počítají s dvoumiliardovou ztrátou. Management aerolinií si přitom sliboval, že červen celkovou ztrátu vylepší. Jenže zisk za červen byl jen 296 miliónů korun, tedy o 348 miliónů horší, než očekával plán.

Petr Pištělák, viceprezident pro marketing ČSA:

„Situace je skutečně tíživá a v tuto chvíli to není vinou ČSA, narozdíl od situace před třemi lety. Je jasné, že si ČSA budou muset pomoci bez jakéhokoli státního příspěvku.“

Od politiků se už začínají ozývat hlasy, které žádají hlavu šéfa aerolinek Radomíra Lašáka. „Výsledky (ČSA) za první pololetí jsou tragické. Pan Lašák se jako krizový manažer neosvědčil. Myslím, že je potřeba, aby vláda konala,“ prohlásil třeba předseda ČSSD Jiří Paroubek.

Po změnách ve vedení společnosti volají i odboráři. „Ten tříletý experiment ze strany managementu, kdy se dosahovalo černých čísel pouze rozprodejem majetku, by měl skončit. Měl by přijít nový management, který urychleně připraví restrukturalizační plán ve spolupráci se zaměstnanci,“ míní prezident Asociace pilotů Filip Gaspar. „Ten plán, jak je navržen ze strany současného vedení, vidíme spíše jako likvidaci firmy,“ dodává.

Naopak expremiér Mirek Topolánek (ODS) s odvoláním Radomíra Lašáka nesouhlasí. „To, že je situace tíživá, že ČSA bude buď prodáno, nebo bude mít existenční problémy, za to nemůže stávající prezident,“ míní. Také bývalý ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) považuje výměnu vedení v době privatizace za nešťastný krok.

Jediným zájemcem o privatizaci ČSA zůstalo konsorcium Unimex Group – Travel Service. Pokud by se aerolinky v privatizaci neprodaly, muselo by podle Kočárníka najít vedení firmy způsob, jak vytáhnout ČSA z červených čísel.

České aerolinie
Zdroj: ČT24/csa.cz