Washington - O více než 40 procent se v březnu propadl prodej dvou největších amerických automobilek. Celý americký trh nových osobních a lehkých užitkových automobilů ve třetím měsíci roku 2009 dál prudce klesal. Proti únoru se však meziroční tempo propadu podle dosavadních dnešních zpráv jednotlivých autovýrobců poněkud zmírnilo.
Automobily v USA jdou na odbyt hůře a hůře
Největší americký výrobce General Motors hlásil meziroční propad prodeje osobních a lehkých užitkových vozů o 45 procent na 156 tisíc. Odbyt osobních vozů se snížil o 41 procent a u užitkových aut klesl o 47 procent. Na začátku týdne odstoupil na nátlak prezidenta Baracka Obamy generální ředitel GM Rick Wagoner a vláda firmě pohrozila, že když nepředloží plán restrukturalizace, který by jí vyhovoval, nedá GM státní pomoc a nechá ji zbankrotovat.
Americká dvojka Ford Motor zaznamenala pokles prodeje o 40,9 procenta, což byl lepší výsledek, než se čekalo. V únoru klesl odbyt Fordu o 46 procent a prodej GM se zřítil o 53 procent. Chrysleru, který také potřebuje státní pomoc a vláda mu ji zatím odpírá, se prodej snížil o 39 procent.
V USA klesá odbyt Toyoty i Hondy
Prudký propad na americkém trhu hlásí i přední japonské automobilky. Největšímu japonskému výrobci Toyota se odbyt sesunul o zhruba 37 procent na 133 tisíc a odbyt Hondy klesl o 34 procent.
Automobilové trhy západní Evropy mezitím začaly s pomocí vládních pobídek v čele s takzvaným šrotovným oživovat. Prodej aut ve Francii stoupl v březnu zhruba o osm procent a mírný nárůst zaznamenala rovněž poptávka v Itálii. Pokles prodeje ve Španělsku zpomalil na 39 procent z únorového tempa 49 procent.