České automobilky zvládají krizi dobře

Praha - Zatímco se světové automobilky potácejí v hospodářské krizi, ty české dál hlásí zisky a růsty prodejů. Škoda Auto oznámila o třetinu nižší zisky než v roce 2007, pořád je ale na úrovni téměř 11 miliard, a navíc prodala rekordní počet aut. Výroba rostla i v kolínské automobilce TPCA, a to o pět procent.

Viceprezident TPCA Jiří Černý podotkl, že v loňském roce zvýšili výrobu ve vyjádření vozových jednotek o 5 % oproti roku předcházejícímu. „Zaznamenali jsme nárůst zisku řádově také asi o pět procent, provozní výsledek byl ale pod očekávání, protože jsme stejně jako ostatní výrobci v České republice zasaženi neustále posilující korunou,“ dodal. O omezení výroby ale kolínská automobilka neuvažuje. Objednávky za první pololetí letošního roku naplňují jejich výrobní kapacitu, plán na letošní rok zatím nemají.

Loni TPCA Toyota Peugeot Citröen klesly tržby o čtyři procenta na 49 miliard korun. Důvodem poklesu byl především silný kurz české měny. „Přestože autoprůmysl těžce zasáhla hospodářská krize a naše tržby snižovala silná koruna, díky dobrým výsledkům v prodeji našich modelů, úsporám v nákladech a efektivní výrobě se náš zisk nepropadl,“ uvedl prezident firmy Jasuhiro Takahaši. TPCA loni vyrobila 324 289 vozů Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1, což představuje meziroční růst o pět procent. Výroba byla rozdělena rovnoměrně mezi všechny tři modely. Firma to dnes oznámila v tiskové zprávě. „V letošním roce očekáváme podobné výsledky výroby jako v roce minulém,“ uvedl Takahaši.

Vedoucí podnikové komunikace Škoda Auto Martin Lauer řekl, že posledních pět let se nárůsty prodejů v jejich společnosti neustále opakovaly. „Jednou z hlavních příčin bylo obnovování a uvádění nových modelů a rostoucí expanze Škody na celosvětové trhy,“ podotkl. Zároveň se vyjádřil, že v poslední době automobilce pomáhá šrotovací prémie, která je nyní zavedena už v deseti evropských zemích. V Německu šly objednávky pětinásobně nahoru, na Slovensku čtyřnásobně.