Reklama 2008: Bez televize to zatím nejde

Praha - Český reklamní trh zná nejúspěšnější tvůrce kampaní. Dvanáctý ročník slavnostního předávání cen Effie, jimiž byly z 26 nominovaných reklamních kampaní oceněny ty nejefektivnější vystavil na piedestal agentury McCann Ericsson, EURO RSCG Praha, Leo Burnett Advertising, Wunderman a Young & Rubicam Praha za kampaně Jsem totiž Classic, Bankovní produkty s lidskou tváří, Úsměv sluší každému, Microsoft Office: Home and Student a Kampaň proti šikaně na školách. Trendům současné reklamy se věnovalo Studio ČT24.

Kreativita musí jít ruku v ruce s požadovaným efektem, připomněl známou pravdu ředitel Asociace reklamních agentur Jiří Janoušek. „Snahou agentur je zakořenit v myslích tu, kterou konkrétní značku,“ upozornil výkonný ředitel Mather Communications Ondřej Obluk. Monolog směrem k zákazníkům je minulostí, kampaně se snaží zaměřovat na dialog. To znamená, že už se dnes třeba bez klasické televizní reklamy někteří obejdou úplně.

I když v Česku je pořád nejvlivnějším médiem právě televize. „U nás existuje ten luxus, že se firmy k zákazníkům dostanou jen prostřednictvím třech celoplošných televizních stanic,“ upozornil Janoušek. Pak si logicky reklamní agentury v mixu pro klienta nemůžou dovolit televizní linku vypustit, protože se relativně snadno a levně dostanou ke všem.

A co je ve světě reklamy nového? Product placement, kdy si firmy platí za umístění své značky třeba ve filmech. Guerilla marketing - malé firmy jej používají po vzoru partyzánských bojů z reálného světa. „Zaútočí, udeří a zase se stáhnou, aby to stálo co nejmenší peníze,“ popsal expert na reklamu Radek Jaroš.

A jakou formou reklamu vytvořit? „Přibývá humoru, Čechům je humor blízký a navíc funguje,“ všímá si Jaroš.