Korejci se budou podílet na záchraně ČSA

Praha – Letecký dopravce Korean Air přispěje na navýšení kapitálu ČSA, jejichž je menšinovým vlastníkem. Finanční injekci navrhlo ministerstvo financí, aby ztrátovou firmu stabilizovalo. Vedení mateřského Českého Aeroholdingu hovoří o částce zhruba 440 milionů korun, kterou budou aerolinky potřebovat během následujících šesti měsíců. Jakou část z toho dá Korean Air a kolik peněz nalije do aerolinek stát, zatím není jasné.

„V dosavadních jednáních s Korean Air nastal výrazný posun. Představenstvo Českých aerolinií včera obdrželo od společnosti Korean Air písemné rozhodnutí finančně se podílet na stabilizaci Českých aerolinií a současně i návrh na příspěvek do kapitálu ČSA,“ uvedl mluvčí ČSA Daniel Šabík. Vzhledem k tomu, že už je rozhodnuto, odvolalo představenstvo ČSA mimořádnou valnou hromadu, která se dnes měla konat.

„České aerolinie rozhodnutí Korean Air vítají a považují jej za výraz silné podpory ze strany soukromého akcionáře a za pozitivní signál pro budoucnost ČSA,“ dodal Šabík. Společnost Korean Air nicméně podmínila zvýšení kapitálu realizací všech opatření v restrukturalizačním plánu včetně propouštění a snižování platů.

Akcionářská struktura ČSA

  • 53,74 % Český Aeroholding (tedy stát)
  • 44 % Korean Air
  • 2,26 % Česká pojišťovna

„Jiné varianty ve hře nebyly, musela přijít pomoc minoritního akcionáře. Pokud by nepřišla, České aerolinie by měly velký problém přežít zimu, která bývá pro aerolinky obvykle velmi slabá,“ upozornil analytik společnosti Cyrrus Tomáš Menčík. Sumu 440 milionů označil jako dostačující. Větší díl peněz ale podle něj zaplatí český stát, jelikož Korean Air je pouze minoritním vlastníkem. Podíl Korean Air odhadl Menčík na maximálně 200 milionů.

ČSA už v září oznámily, že propouštění má postihnout 77 pilotů, 172 palubních průvodčích a 66 technicko-hospodářských pracovníků. Firma, která loni prodělala téměř miliardu korun, nyní zaměstnává 230 pilotů, téměř 400 palubních průvodčích a skoro 270 pracovníků v administrativě.

Odboráři s propouštěním nesouhlasí a vyhlásili kvůli němu stávkovou pohotovost (více zde). Do jednání se vložil jak premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD), tak ministr financí Andrej Babiš (ANO) a podpořili dialog mezi zaměstnanci a vedením (více zde). Podle Menčíka se ale dopravce propouštění a snižování platů nemůže vyhnout. „Realizace těchto kroků je podmínkou Korean Air, aby nějaké finanční prostředky vůbec poskytli,“ zdůraznil analytik.

Že státu nezbývá než na požadavky korejského spoluvlastníka přistoupit, si myslí i ministr Babiš. „Je to podmínka de facto hlavního akcionáře, protože až proběhne ta transakce, tak stát bude mít jenom 20 procent. Takže nic jiného nám nezbývá,“ prohlásil šéf státní kasy v narážce na to, že Korean Air se rozhodl uplatnit opci na koupi dalších 34 procent akcií ČSA (tento podíl od korejské společnosti následně odkoupí Travel Service).

Po uplatnění opce se tedy Korean Air stane největším akcionářem českého leteckého dopravce (44 %), za ním bude následovat Travel Service (34 %), státní Český Aeroholding (19,74 %) a Česká pojišťovna (2,26 %).

České aerolinie bojují o přežití

  • Restrukturalizace firmy začala v roce 2010. Tehdy měly ČSA na 50 letadel a zaměstnávaly zhruba 3 300 lidí. V současné době zaměstnávají necelých 900 zaměstnanců a provozují 24 letounů. 
  • V březnu loňského roku prošel dopravce privatizací, když 44 % akcií koupila korejská společnost Korean Air. Zaplatila za ně 60 milionů korun a slíbila masivní investice do rozvoje firmy. Pražské letiště chce například využívat jako hlavní středisko letů z Koreje do Evropy.
  • Do budoucna by se měla stát dalším spoluvlastníkem ČSA firma Travel Service. Již loni totiž oznámila, že chce koupit 34procentní podíl. Vstup nového akcionáře je ale podmíněn souhlasem Bruselu.    
  • Nezmenšuje se jen flotila ČSA, ale ubývá i cestujících. Ještě v roce 2004 jich na palubách bylo 4,3 milionu. Loni to už bylo o 1,5 milionu méně. Ministr financí Babiš přesto věří, že by ČSA mohly i přes dlouhodobé problémy přežít.
  • ČSA patří k pěti nejstarším dosud fungujícím leteckým společnostem na světě. Byly založeny v roce 1923 (jako Československé státní aerolinie). Starší jsou jen nizozemské aerolinky KLM (založeny 1919; nyní součást konsorcia Air France-KLM), kolumbijská Avianca (1919), australský Qantas (1920) a ruský Aeroflot (1923).
Vydáno pod