Žen podnikatelek přibývá – jsou odpovědné a netrpí sebestředností

Praha - V Česku podniká stále víc žen. Jen za poslední rok jich podle ministerstva průmyslu a obchodu přibylo přes 10 tisíc. Mužů proti tomu pouze necelých 700. Ženy tvoří už víc než třetinu tuzemských podnikatelů. Do byznysu se pouští hlavně čerstvé absolventky, ženy po padesátce a po mateřské.

Podle údajů ministerstva průmyslu a obchodu koncem března meziročně přibylo 680 podnikatelů a 10 662 podnikatelek. Mezi osobami samostatně výdělečně činnými je nyní 64 procent mužů a 36 procent žen. Ty zpravidla začínají nejprve v nějakém nízkonákladovém odvětví podnikání – třeba si založí eshop nebo nabízí vlastní produkty či služby – zakládají třeba kavárny nebo čajovny. 

Ženy volají po podpoře státu i svých blízkých

Ženy si ale stěžují na to, že stát podnikání dostatečně nepodporuje. Myslí si to 79 procent z nich. Vyplývá to z průzkumu Asociace malých a středních podniků mezi 425 respondentkami. Více než polovina dotázaných pak jako velkou překážku zahájení podnikání vidí to, že mají strach, aby se vůbec uživily. Důležitá je proto pro ně podpora okolí a rodiny. 

Podnikatelkám také vadí přebujelá administrativa spojená s byznysem. Téměř většina (91 procent) podnikatelek proto považuje za velmi důležité, aby byly informace potřebné k zahájení podnikání srozumitelné. 

„Téměř třetinu všech živnostníků a drobných podnikatelů tvoří ženy, jejich počet přitom stále roste. Z našich zkušeností vyplývá, že ženy podnikatelky jsou proti svým mužským protějškům v podnikání odpovědnější, realističtější i pracovitější, zároveň mají lepší platební morálku,“ tvrdí manažerka firemního bankovnictví Raiffeisenbank Viktória Kapušanská. 

„Ženy budou v příštích dekádách postupně přebírat kontrolu nad byznysem. Začíná se zcela zřetelně projevovat, že jejich přirozené vlastnosti jsou šité na míru požadavkům moderního obchodu. Jsou odolné, netrpí sebestředností a dokážou daleko lépe vyhodnocovat riziko. Je fakt, že na rozdíl od mužů mají tendenci dívat se někdy zbytečně dozadu a jsou emotivnější, ale emoce dnes v rozumné míře do podnikání patří,“ přidává se předseda asociace Karel Havlíček.