Půjčit a ochozené zase vrátit. E-shopy čelí podvodníkům

Praha – Nejčastější argument odpůrců nakupování po internetu je možný podvod ze strany obchodníka. Jak se ale ukázalo, zákazník může prodejce také ošidit. Internetové prodejny bojují se zloději a podvodníky, kteří si zboží „půjčí“ na dovolenou a poté ho zase použité vrátí. Při nákupech na internetu to mohou podle zákona udělat do čtrnácti dnů.

E-shopy čelí podvodníkům (zdroj: ČT24)

Internetový obchod může ročně pojmout statisíce objednávek, na každý den jich připadají stovky. Z toho přibližně padesát procent zákazníků denně zboží opět reklamuje. Někteří si ho totiž koupili jen na oko. „Zákazníci si například půjčují navigace na dovolenou a pak to vrací,“ uvádí svou zkušenost generální ředitel firmy Mironet Robert Novotný.

Nejčastější model podvodníka:

  • Muž
  • Používá starší typ počítače
  • Nákup probíhá nejčastěji v noci
  • Používá email bez jména, ale pouze s přezdívkou

Konkrétně v tomto obchodě pošlou zákazníci zpátky pětinu všech zakoupených navigací. Běžně jsou to necelá tři procenta. Obchody si pak tyto náklady kompenzují vyšší cenou pro všechny. „U výrobce navigací se cena navyšuje až o deset procent,“ dodal Novotný.

Na internetu nejčastěji podvádějí muži
Zdroj: ČT24

Stávají se případy, kdy se podvodník během měsíce pokouší získat zboží pod několika různými identitami. A to klidně až stokrát. Střídá také místa, kam má prodejce nákup doručit. I kvůli takovým klientům si teď internetoví obchodníci vytvářejí mapy dobrých a špatných adres. Větším rizikem jsou pro e-shopy klienti ze severních Čech nebo severní Moravy, na opačné straně jsou Středočeši a lidé z Olomouckého kraje.