Síť kaváren Starbucks poznamenala nastupující recese v USA

Praha/Los Angeles – Nastupující recese v USA si vybírá svou další oběť. Její vliv nepříznivě poznamenal síť kaváren Starbucks, jejíž akcie se v uplynulém roce propadly o 50 procent. Velké obtíže firmě působí rovněž sílící konkurence řetězce rychlého občerstvení McDonald’s.

Za poslední rok se tržní hodnota Starbucks kvůli zpomalení růstu v US snížila na 13 miliard dolarů, polovinu toho, co před rokem. „Hospodářské výsledky Starbucks byly velmi špatné, hlavně proto, že konzumenti začali vnímat Starbucks trochu moc jako Macdonald’s, a nikoliv jako exkluzivní prodejnu, kde si zvykli mít nabídku 20 různých káv s určitou kvalitou. Je to velice překvapivý fenomén, že rychlý fast food McDonaldu konkuruje této firmě, což si ještě před pěti lety nikdo nedovedl představit,“ zmínil v rozhovoru pro ČT investiční bankéř Jiří Jonáš.

Společnost se rozhodla řešit krizi opětovným povoláním do pozice výkonného ředitele svého zakladatele Howarda Schultze. „Je to velice podobný fenomén, k jakému došlo u Applu, kde se Steve Jobs po několika letech vrátil ke své firmě. Po potížích firmy se vrátil i zakladatel výrobce notebooků a počítačů Dell,“ dodává Jonáš.

Schultz po svém opětovném jmenování generálním ředitelem oznámil, že uzavře v USA provozovny, které nedosahují žádoucích výsledků. Celkově v zemi původu Starbukcsu plánuje utlumení expanze. Místo plánovaného otevření 1700 prodejen, jich tam vytvoří pouze 1600. Naopak urychlit by se měl růst v zahraničí. Dlouhodobě by firma s aktuálními 15 tisíci pobočkami na celém světě chtěla provozovat 40 tisíc obchodů. Mezi nově otevřenými kavárnami bude i provozovna v Praze. Poprvé by ji měli mít zákazníci možnost navštívit koncem ledna.

Někdejší úspěch a raketová expanze kaváren Starbucks začala v roce 1987, kdy Schultz koupil malou seattleskou firmu Starbucks Coffee Company. Postupně ji přeměnil v jednu z nejuznávanějších světových značek. Jejím logem se nyní pyšní 15 tisíc kaváren, jen v USA se jich nachází více než 10 tisíc. Mimo Spojené státy má společnost zastoupení ve více než 40 zemích světa včetně Ruska a Číny.