Šéfové drah měli mnohem vyšší platy, až o polovinu

Praha - Předchozí vedení Českých drah (ČD) mělo mnohem vyšší příjmy, než deklarovalo. Podle Mladé fronty DNES proto ministerstvo dopravy a dozorčí rada ČD zkouší poněkolikáté nastavit jasnější pravidla, jaké platy mají šéfové státního dopravce vůbec mít.

Komise má navrhnout přesná pravidla nejpozději v lednu a nejvyšší manažeři drah se jimi pak budou řídit. „Cílem je stanovit například poměr fixní a pohyblivé části mzdy nebo pravidla vyplácení pohyblivých složek ve vazbě naplnění úkolů stanovených dozorčí radou,“ vysvětlil mluvčí drah Radek Joklík. 

Mzdové náklady určené pro hlavní představitele drah se přitom řeší už několik let. Konkrétně od doby, co na veřejnost poprvé uniklo, že tehdejší šéf Petr Žaluda bere půl milionu korun měsíčně.

Jenže státní dopravce ve svém čtvrtečním prohlášení uvedl, že „dozorčí rada byla informována o tom, že pravidelné příjmy byly zhruba o polovinu vyšší, než bylo veřejně deklarováno“. Například měsíční příjem Petra Žaludy tak mohl dosahovat zhruba 750 tisíc, peníze měly být vypláceny přes pojistky. O odměňování v drahách se proto zajímá i policie. 

Zelenému končí smlouva na konci prosince

Stávající generální ředitel ČD Dalibor Zelený pobírá měsíčně plat 250 tisíc korun. Dále mu náleží pohyblivá část platu vázaná na plnění úkolu do výše 150 tisíc měsíčně. Nyní se však objevila jedna překážka - Zelenému končí ředitelský kontrakt už letos na konci prosince. Ve čtvrtek dozorčí rada ČD Zelenému manažerskou smlouvu neprodloužila, ale přiklepla mu odměny ve výši tři čtvrtě milionu korun. A smlouva vyprší i šéfovi ČD Cargo Oldřichu Mazánkovi.

Dalibor Zelený
Zdroj: Vít Šimánek/ČTK

Jenže nejbližší schůze dozorčí rady, která Zelenému může kontrakt prodloužit, je plánována až na leden. Podle předsedy Odborového sdružení železničářů a člena rady Jaroslava Pejši bude muset situaci vyřešit představenstvo společnosti, jehož předsedou je právě Zelený. Představenstvo bude muset Zeleného pověřit řízením drah alespoň do doby, než se opět sejde dozorčí rada.

Zelený nastoupil do funkce generálního ředitele ČD na konci července, když ve funkci nahradil Petra Žaludu. Odvolání celého vrcholného managementu drah včetně Žaludy prosadil ministr v demisi Zdeněk Žák. Ten během svého působení kromě rošády ve vedení drah vyměnil šéfy Ředitelství silnic a dálnic, Ředitelství vodních cest a Drážního úřadu.