Stejné číslo u jiného operátora? Už brzy záležitost pouhých 4 dnů

Praha – Operátoři se neustále předbíhají, kdo nabídne levnější tarif a zajímavější novinky. Řada lidí se tak rozmýšlí nad změnou operátora. Dosud nebyl takový krok úplně jednoduchý, pokud si chtěl zákazník nechat stejné číslo. Vše ale bude už brzy jinak. Od září má tento proces trvat pouhé čtyři pracovní dny namísto dosavadních až tří týdnů. Službu ročně využije zhruba 350 tisíc lidí.

Každý měsíc změní operátora a zároveň si nechá stejné číslo asi 30 tisíc lidí. „Převod trval několik týdnů. Volal jsem proto operátorům a ptal se jich, jestli to náhodou není záměr,“ konstatoval David Lášek. Přenos čísla totiž proběhl přesně dva dny po skončení zúčtovacího období operátora, kterého Lášek s přítelkyní měnili.

Operátor jim za tyto dva dny následně poslal stejnou fakturu jako za plný měsíc. „Operátoři tu jsou od toho, aby generovali zisky. V tomto období se většinou snažili zákazníky přesvědčit, aby u nich zůstali, a to prostřednictvím různých výhodných nabídek,“ prohlásil Martin Pultzner, šéfredaktor Mobilenet.cz.

Operátorům se zmenší prostor k přesvědčování

S podobnými průtahy a dvojím placením za jeden měsíc by teď měl být konec. Už od neděle mají operátorům na převod čísla stačit čtyři dny. „Zkrácení obecně vyplývá z požadavků evropské regulace,“ podotkl náměstek předsedy Rady ČTÚ Marek Ebert.

Martin Pultzner, šéfredaktor Mobilenet.cz:

„Přenos čísla sám o sobě není tak časově náročný. Probíhá mezi půlnocí a šestou ranní. Jsou na to ale navázány různé služby. Technicky to proto je náročné. Člověk taky musí stihnout zrušit smlouvu se stávajícím operátorem, což je často vyžadováno přímo na pobočkách.“

Všichni mobilní operátoři tak museli přejít na nový technický systém, jenž umožní přenést až 150 tisíc čísel týdně. „Dohoda nebyla vůbec jednoduchá,“ sdělila Michaela Renčínová z Asociace mobilních operátorů.

Povinnosti zákazníky neminou

I teď ale musí zákazník, který chce operátora změnit, dodržet všechny své povinnosti. „Těžko bude někdo přenášet číslo, pokud má u operátora platnou smlouvu, kterou řádně nevypoví,“ upozornil odborník na telekomunikace Luděk Vokáč. Důležité je také před změnou operátora uhradit všechny své závazky.

  • Přenést si telefonní číslo ke konkurenci je možné od roku 2006. Za tu dobu této možnosti využilo více než 1,5 milionu lidí.