Kádě s kapry bývají tradiční součástí předvánočních dnů. Letos je prodejních míst v Česku o 300 více než loni. Možná se tak podaří zvrátit klesající spotřebu ryb, vždyť loni (5,1 kilogramu na osobu) byla nejnižší od roku 1995. A právě na vánoční svátky připadá až 90 procent ročního odbytu.
Vánoce se bez kapra neobejdou. Spotřeba ryb ale dlouhodobě klesá
Prodejních míst je letos přes 2500, sdělila Státní veterinární správa (SVS). Veterináři je opět chodí kontrolovat. Loni zjistili chyby u 2,5 procenta ze 730 zkontrolovaných prodejců. Výsledek byl ale lepší než o rok dříve, kdy pochybení dosáhlo pěti procent.
Nejčastější chybou bylo nenahlášení před zahájením prodeje, které se letos poprvé dělalo jen elektronicky. Následovalo nedostatečné udržování čistoty a pořádku a chybějící doklady o původu zboží.
Nejvíce stánků by mělo být v Moravskoslezském kraji, následuje Středočeský kraj a jižní Morava.
„Prodejní místo musí být podle legislativy umístěno a vybaveno tak, aby zacházení s rybami odpovídalo zásadám ochrany zdraví zvířat a požadavkům na jejich pohodu. Veškeré činnosti spojené s prodejem ryb musí být prováděny v odpovídajících hygienických podmínkách. V kádích musí být čerstvá protékající nebo okysličovaná voda a nádrže nesmí být přeplněny,“ uvedl ústřední ředitel SVS Zbyněk Semerád.
I když o Vánocích si Češi rybu na stůl připravují pravidelně, přes rok jich jedí stále méně. A to už od roku 1989, kdy byla průměrná spotřeba na osobu šest kilogramů. Na takové množství výjimečně vystoupala už jen o dvacet let později. Vloni ale Češi snědli pouze lehce přes pět kilo na hlavu.
Zákazníci preferují hotové filety
Tradičně nejvyšší zájem je o kapra. Dřív si ho ale lidé kupovali spíš živého. Teď si ho téměř tři čtvrtiny z nich raději nechávají připravit. Nejžádanější jsou už hotové filety.
Význam vánočních svátků pro prodeje ryb vidí i velké obchodní řetězce. „O Vánocích prodáváme třikrát tolik ryb než ve zbytku roku. Hitem letošních Vánoc je návrat k sladkovodním rybám,“ uvedla mluvčí Makra Romana Nýdrle.
V Albertu se prodá o Vánocích zhruba 90 procent objemu všech ryb, uvedl mluvčí řetězce Jiří Mareček. V Tesco pak mají dvě sezóny ryb: velikonoční a vánoční. V průběhu roku se jinak prodává zejména losos, řekl mluvčí maloobchodní společnosti Václav Koukolíček.
Pro rybáře jsou proto důležité také zahraniční trhy. Na ty míří zhruba 70 procent českých ryb.