Vánoce se bez kapra neobejdou. Spotřeba ryb ale dlouhodobě klesá

Události: Obliba ryb v Česku klesá (zdroj: ČT24)

Kádě s kapry bývají tradiční součástí předvánočních dnů. Letos je prodejních míst v Česku o 300 více než loni. Možná se tak podaří zvrátit klesající spotřebu ryb, vždyť loni (5,1 kilogramu na osobu) byla nejnižší od roku 1995. A právě na vánoční svátky připadá až 90 procent ročního odbytu.

Prodejních míst je letos přes 2500, sdělila Státní veterinární správa (SVS). Veterináři je opět chodí kontrolovat. Loni zjistili chyby u 2,5 procenta ze 730 zkontrolovaných prodejců. Výsledek byl ale lepší než o rok dříve, kdy pochybení dosáhlo pěti procent.

Nejčastější chybou bylo nenahlášení před zahájením prodeje, které se letos poprvé dělalo jen elektronicky. Následovalo nedostatečné udržování čistoty a pořádku a chybějící doklady o původu zboží.

Nejvíce stánků by mělo být v Moravskoslezském kraji, následuje Středočeský kraj a jižní Morava.

„Prodejní místo musí být podle legislativy umístěno a vybaveno tak, aby zacházení s rybami odpovídalo zásadám ochrany zdraví zvířat a požadavkům na jejich pohodu. Veškeré činnosti spojené s prodejem ryb musí být prováděny v odpovídajících hygienických podmínkách. V kádích musí být čerstvá protékající nebo okysličovaná voda a nádrže nesmí být přeplněny,“ uvedl ústřední ředitel SVS Zbyněk Semerád.

I když o Vánocích si Češi rybu na stůl připravují pravidelně, přes rok jich jedí stále méně. A to už od roku 1989, kdy byla průměrná spotřeba na osobu šest kilogramů. Na takové množství výjimečně vystoupala už jen o dvacet let později. Vloni ale Češi snědli pouze lehce přes pět kilo na hlavu.

Zákazníci preferují hotové filety

Tradičně nejvyšší zájem je o kapra. Dřív si ho ale lidé kupovali spíš živého. Teď si ho téměř tři čtvrtiny z nich raději nechávají připravit. Nejžádanější jsou už hotové filety.

Význam vánočních svátků pro prodeje ryb vidí i velké obchodní řetězce. „O Vánocích prodáváme třikrát tolik ryb než ve zbytku roku. Hitem letošních Vánoc je návrat k sladkovodním rybám,“ uvedla mluvčí Makra Romana Nýdrle.

V Albertu se prodá o Vánocích zhruba 90 procent objemu všech ryb, uvedl mluvčí řetězce Jiří Mareček. V Tesco pak mají dvě sezóny ryb: velikonoční a vánoční. V průběhu roku se jinak prodává zejména losos, řekl mluvčí maloobchodní společnosti Václav Koukolíček. 

Pro rybáře jsou proto důležité také zahraniční trhy. Na ty míří zhruba 70 procent českých ryb.

O Vánocích si lidé rybu dopřejí pravidelně, přes rok jich ale jedí stále méně
Zdroj: ČT24