ČOI bojuje proti „šmejdům“, pokuty už letos dosáhly 10 milionů

Praha - Česká obchodní inspekce udělila od ledna do května organizátorům předváděcích akcí pokuty za 10,3 milionu korun. Objem sankcí i jejich počet roste, loni za stejné období výše sankcí činila 1,9 milionu korun. „Postupujeme tvrději při opakujících se prohřešcích ve vztahu k zákonu o ochraně spotřebitele. Úspěšnost našeho přístupu dokazuje skutečnost, že řada “šmejdů„ začíná své aktivity přesouvat do zahraničí,“ uvedl ústřední ředitel ČOI Vladimír Velčovský.

Inspekce za prvních pět měsíců roku zjistila závady u 79 procent předváděcích akcí. Celkem letos ČOI udělila jejich organizátorům 70 sankcí. Dosud nejvyšší pokutu, dva miliony korun, dostala 1. Česká reklamní společnost v květnu, a to za promyšlenou manipulaci a agresivní nátlak na seniory během prodeje. Společnost Alfa Orange dostala pokutu 800 000, firma Czech Reisen půl milionu korun. Inspekce také podala návrh na zrušení jejího živnostenského oprávnění. Reklamní společnost SENIOR dostala od ČOI sankci půl milionu korun.

Ani dokument Silvie Dymákové Šmejdi, který v českých kinech vidělo už dvacet tisíc lidí, seniory neodradil od návštěv předváděcích akcí, přestože odhalil nátlak a ponižování, kterému lidé na akcích ze strany prodejců často čelí. Česká obchodní inspekce se proto vydává přímo do domovů pro seniory, aby je varovala před možnými riziky. Podle inspektorů je důležité nechodit na akce osamoceně, protože pak je člověk snazším terčem, a nepodepisovat smlouvy hned na místě, ale odnést si je domů a v klidu si je pročíst.

Pravomoci inspekce se od příštího roku zvětší

Pravomoci ČOI budou od roku 2014 posíleny, inspekce bude moci pořizovat na předváděcích akcích zvukové a obrazové záznamy. Použití záznamové techniky má odradit prodejce od použití agresivních obchodních technik, jako je například bránění seniorům v odchodu z prodejní akce nebo odebírání občanských průkazů a odmítání jejich vrácení bez uzavření kupní smlouvy, křičení na seniory či přímé vyhrožování.

Podle návrhu novely zákona o ochraně spotřebitele budou také muset pořadatelé předváděcích akcí hlásit dopředu ČOI místo konání, datum, časový harmonogram a jaké zboží na akci budou nabízet. Stejné údaje budou muset být také na letácích, kterými organizátoři zejména seniory na tyto akci lákají. Za porušení těchto povinností bude prodávajícímu hrozit pokuta.

Senioři, kteří se stali obětí podvodných praktik těchto prodejců, se budou moci obrátit na systém spotřebitelského ombudsmana. Na podzim by měl vstoupit v účinnost i zákaz řetězení živností, který má zabránit současné praxi, kdy podnikatel, kterému byla zrušena živnost, dál podniká ve stejném oboru.

Šmejdi
Zdroj: ČT24/Facebook Šmejdi

Dokument Šmejdi

  • „Já nic nechci.“ – „Co to? Nic nechcete?“ – „Ne.“ – „Takže pozor. V tuhletu chvíli jenom jedna důležitá věc. Pane, vy jste dneska bez oběda.“

Typický obrázek z předváděcích akcí, které se v dokumentu Silvie Dymákové stávají ukázkou hyenismu první kategorie. Její snímek Šmejdi odhalil to, o čem se potichu mluvilo už dlouho. Autorka více než rok obcházela spolu se seniory předváděcí akce a se skrytou kamerou zaznamenávala ponižování, agresi a atmosféru nátlaku a strachu, která na těchto prodejních akcích vládne.

  • „Seniory, kteří prodejní akce opakovaně navštěvují, jsem považovala za hloupé. Ale nejsou. Zdravý člověk v produktivním věku, který má rodinu, kamarády, práci, nemůže odsuzovat někoho, komu je osmdesát, žije sám, selhává mu zdraví a navíc je na akci pod neuvěřitelným nátlakem,“ prohlásila autorka.