Číňané oslavovali, že jsou „single“. Útraty vystřelily přes 25 miliard dolarů

Listopad se nese ve znamení nákupních akcí, všechny ale blednou v porovnání s čínským svátkem nezadaných, který připadá na 11. listopad. Tržby největšího čínského internetového prodejce Alibaba ten den přesáhly 25 miliard dolarů (přes půl bilionu korun) a ve srovnání s minulým rokem se zvýšily o čtyřicet procent. Souhrnné tržby za Black Friday a Cyber Monday v USA přitom loni daly dohromady pouze necelých sedm miliard dolarů.

K překonání loňského výsledku takzvaného Singles' Day stačilo nakupujícím u čínského obchodního gigantu Alibaba jenom třináct hodin. Ve zbylém čase se pak celkové útraty zvýšily na rekordních 25,4 miliardy dolarů. Co bývalo v devadesátých letech jenom univerzitním svátkem, který se slaví 11. listopadu kvůli symbolismu čtyř jedniček v dataci, se za poslední roky změnilo v nejvýznamnější nákupní událost.

Za komercializací dne nezadaných stojí firma Alibaba, která svátek využila, aby zvedla prodeje v obvykle slabším období. Proměnila ho ve festival, který mísí zábavu a obchod.

Než začne dvacet čtyři hodin nákupní horečky, pořádá prodejce dokonce show, na které se odpočítává čas do začátku a kde pak sledují, jak rostou tržby. Akce v předvečer Singles' Day se účastní i celebrity, letos se objevil muzikant Pharrell Williams, herečka Nicole Kidmanová nebo čínská filmová hvězda Fan Bingbing. Show zároveň přenášely také tři čínské televizní sítě. 

Den nezadaných láká světové značky

Do nákupní akce, která podobně jako v případě Black Friday stojí na různých slevách, se tentokrát zapojilo na 140 tisíc značek, včetně světových firem, jako je Nike, Starbucks, P&G nebo Estée Lauder. Lidé udělali 812 milionů objednávek.

Nejlépe se prodávaly produkty v kategorii wellness a dětské výrobky. Podle magazínu Forbes to není překvapením, protože zdraví a bezpečnost patří mezi hlavní zájmy čínských spotřebitelů.

Drtivou většinu nákupů pak Číňané udělali prostřednictvím mobilních telefonů – zatímco loni tvořily 82 procent, letos už šlo o 90 procent. Platby mobilem jsou v Číně totiž výrazně rozšířenější než třeba v Americe.

Zakladatel a ředitel Alibaby Jack Ma má však za cíl, aby Singles' Day v budoucnu výrazně přesáhl hranice Číny a stal se světovým fenoménem.