Začíná série e-shopových akcí. Internetové obchody velí k útoku na kamenné řetězce

Právě začínají Dny dopravy zdarma, po nich budou následovat Black Friday, Cyber Monday a předvánoční prodeje. Tedy příležitosti pro internetové obchody ukousnout si v Česku ještě větší kus z maloobchodních tržeb. Loni jim patřilo 9,5 procenta, letos by podíl mohl dosáhnout 11 procent. V USA už dominance e-shopů došla tak daleko, že se očekává mohutná vlna krachů kamenných řetězců. V Česku se však zatím takové ničivé dopady podle analytiků nečekají.

Předvánoční akce, během které některé e-shopy při nákupech nad 300 korun odpustí poštovné, se letos v Česku protáhne na tři dny. „Dny dopravy zdarma“ startují 13. listopadu a končí 15. listopadu. Do marketingové akce, která se koná již po šesté, se letos zapojilo přes 1570 obchodů.

Video Studio 6
video

Ředitel Asociace pro elektronickou komerci: Doprava zdarma bude mít u e-shopů čím dál větší roli

Loni při ní utratili Češi rekordních 222 milionů korun. Největší zájem byl o dětské zboží a vybavení pro dům a zahradu. Návštěvnost internetových obchodů se zvýšila proti předloňské o více než třetinu.

Na Dny dopravy zdarma navážou nákupní akce importované z USA. Black Friday letos připadá na 24. listopad, Cyber Monday na 27. listopad. Vrchol prodejů přes internet se čeká v polovině prosince.  

E-shopů je v Česku moc, čeká se slučování

„V České republice zatím dochází ke konsolidaci především internetového obchodu a vzhledem ke stále vysokému počtu e-shopů předpokládám, že bude konsolidace na trhu i nadále pokračovat,“ uvedla prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Marta Nováková. 

V této souvislosti zmínila poslední dění kolem skupiny e-shopů Mall Group a srovnávače cen Heureka.cz, kde jsou zapojeny „těžké finanční váhy“ PPF, podnikatelé Daniel Křetínský a Patrik Tkáč a skupina Rockaway Capital. Skupina Mall Group také v srpnu koupila internetový supermarket Košík.cz a plánuje jeho spojení se svým obchodem Kolonial.cz.

 

Nováková dodala, že není žádným tajemstvím, že především potravinové internetové obchody stále nejsou pro své majitele profitabilní a v blízké budoucnosti budou muset hledat zefektivnění procesů především v oblasti nákupů, logistiky a způsobu „doručení“ zboží zákazníkovi-koncovému spotřebiteli.  

Jako další možný vývoj se tedy nabízí varianta, kdy se některé kamenné sítě stanou  akvizičním cílem pro finančně silné e-shopy po vzoru Amazonu, který koupil kamenný řetězec Whole Food Market. Stejně tak možnou zůstává varianta, kdy se silný off-line kamenný řetězec spojí s dobře promyšleným on-line e-shopem, který potřebuje mít zajištěnu síť kamenných „výdejen“ ve formě sítě prodejen některého obchodního řetězce. 

Kamenné obchody on-line

Ani kamenné obchody „nesedí s rukama v klíně“, ale ve větší či menší míře chystají své vlastní e-shopy. 

Z řetězců působících v Česku zavedl e-shop například diskont Lidl. Když ho spustil, byla v něm největší poptávka po oblečení a nářadí, uvedla agentura ČTK. Potraviny zatím e-shop Lidlu nenabízí.

Hypermarkety Globus zatím prodávají on-line jen víno. „Přes rok provozujeme e-vinotéku. O postupném rozšíření e-shopu uvažujeme do budoucna,“ uvedla pro ČTK mluvčí Globusu Pavla Hobíková.

Řetězec Tesco, provozující e-shop Potraviny on-line, má nyní na 430 tisíc registrovaných zákazníků.

Padání domina v USA 

Mnohem divočejší časy zažívá nyní maloobchod ve Spojených státech. Britský ekonomický deník Financial Times například citoval šéf hedgeového fondu Sound Point Capital Stephena Ketchuma: „Jděte na stránku Amazonu a napište ,baterie‘. To, co uvidíte, je pouze špičkou ledovce. Maloobchod je Titanic.“

Také americký časopis Forbes předpokládá, že v nejbližších dvaceti letech se svět maloobchodu v USA změní více než v celé jeho moderní historii. A k „seismickým posunům“ řadí také vzestup on-line obchodníků s potravinami a jejich služeb (například Amazon Fresh). Obchody s potravinami přitom byly dosud velmi odolné digitální konkurenci. 

Přední americký obchodník s hračkami Toys „R“ Us zkrachoval
Zdroj: Reuters
Autor: Adam Hunger

Credit Suisse odhaduje, že až 8540 obchodů letos zkrachuje. To by překonalo rozsah zavírání po finanční krizi (2008) a po splasknutí dotcomové bubliny (2001). Zasahuje to i jinak zdravý americký trh práce. Podle Financial Times letos maloobchod ztrácí v průměru 9 tisíc pracovních míst měsíčně. Loni šlo přitom o růst 17 tisíc každý měsíc.

Agentura Reuters přitom uvedla, že americké maloobchodní společnosti se potýkají s čím dál většími potížemi při shánění zaměstnanců pro své prodejny i pro střední a vyšší management. Za důvody považuje nízké mzdy a nejistotu ohledně vyhlídek maloobchodního sektoru po vlně bankrotů a zavírání obchodů.

Někteří maloobchodníci uvedli, že pro letošní vánoční svátky najmou méně sezonních pracovníků než loni. Další včetně největšího světového maloobchodního řetězce Wal-Mart Stores se dokonce rozhodli, že sezonní zaměstnance vůbec přijímat nebudou. 

Wal-Mart navíc již v srpnu ohlásil, že uzavře partnerství s internetovou společností Google, aby mohl své zboží lépe prodávat na internetu. Chce tak konkurovat číslu jedna ve světě internetového prodeje – Amazonu. 

Někteří analytici proto současné dění označují jako Retailgeddon, s narážkou na Armageddon. 

Black Friday
Zdroj: ČTK/ZUMA
Autor: Joel Goodman

A co Vánoce, tradiční hlavní záchytný bod globálního obchodu? Podle analytické společnosti Deloitte spotřebitelé poprvé v historii utratí během listopadu až ledna více ze svých rozpočtů on-line než v kamenných obchodech. 

Credit Suisse přitom uvádí, že na on-line zatím v USA připadá jen 10 celkových maloobchodních tržeb, ale podíl rychle roste.

Studie Similar webu o americkém retailu v roce 2017 popisuje současnou situaci také velmi dramaticky. „Maloobchodní krajina prochází dramatickou proměnou. Obchodníci velkých jmen balancují  na hraně bankrotu. Obchodní domy zažívají pokles návštěvnosti i tržeb a e-commerce pokračuje v dobývání nových výšin.“

Tento vývoj má a bude mít drtivý vliv nejen na samotné obchodníky, ale i na realitní trh, nákupní chování spotřebitelů a v neposlední řadě na investory, kteří kupují akcie tradičních maloobchodních firem.