Nemusíš, zaplatíš. Ombudsman si chce posvítit na Českou kancelář pojistitelů

Praha - Úřad ombudsmana žádá prošetření postupu České kanceláře pojistitelů. Ta ročně po desítkách tisíc lidí požaduje platbu povinného ručení za auta, která nevlastní. Dopis ohánějící se vymahačskými agenturami vystrašil některé z nich natolik, že neexistující dluh radši uhradili. Kancelář ale odmítá, že by jednala nevybíravě - a dodává, že data dostává od ministerstva dopravy a pojišťoven.

Jedním z těch, kteří takový dopis dostali, byl i Petr Petrla. Své staré auto prodal a na registru přepsal už v roce 2010. Kancelář pojistitelů po něm loni přesto začala vymáhat pět tisíc za povinné ručení. Odpověděl kopiemi dokladů o prodeji - dočkal se ale jen další hrozby. „Bylo to hodně nátlakové,“ popisuje způsob jednání. „My to bereme jako korektní transparentní přístup, pokud má někdo pocit, že vyhrožujeme, tak na to je těžké reagovat,“ odmítá Jana Čechová z České kanceláře pojistitelů.

Petr Petrla si po půl roce dopisování nakonec zrušení dluhu vymohl. Podle kanceláře ombudsmana ale přinejmenším desítky dalších lidí tak dobré nervy neměly. „Přesto, že si byli prakticky jistí, že údajný dluh nemají, ho zaplatili z obavy před možnou exekucí,“ říká mluvčí Kanceláře veřejného ochránce práv Iva Hrazdílková. 

Sama kancelář pojistitelů jen za rok 2011 přiznala přes čtyřicet tisíc neoprávněných pohledávek. Celkem jich každý rok vymáhá kolem čtyř set tisíc. Chyby ale svádí na nepřesnosti v centrálním registru vozidel. „Tuto argumentaci musíme odmítnout,“ brání se mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. „Pokud je tam nějaký rozpor, tak Česká kancelář pojistitelů má možnost nás oslovit a my jí potom jsme schopni dodat konkrétní údaje.“

Úřad ombudsmana žádá prošetření postupu České kanceláře pojistitelů (zdroj: ČT24)

Do problémů se ale podle pojišťoven někdy dostávají lidé i vlastní vinou. Třeba tak, že nezaplatí splátku a smlouva jim skončí. Důležité je podle právníků každopádně na výzvu o zaplacení písemně zareagovat. I přesto ale některé případy končí až u soudu. „V řadě případů je vymáhání nedůvodné,“ upozorňuje právnička Petra Maryšková, která poškozené klienty zastupuje.

Lidem, kteří neexistující dluh uhradili, slibuje kancelář pojistitelů peníze vrátit. Poškození mají na vrácení nárok i ze zákona, a to do dvou let. Předložení důkazu o nákupu nebo prodeji auta je ale podmínkou. Postup kanceláře už kvůli stížnostem prošetřuje i Česká národní banka.