Německé ministerstvo nově zařadilo emisní skandál mezi rizika pro ekonomiku

I když emisní skandál německé automobilky Volkswagen vypukl už před téměř dvěma lety, německé ministerstvo financí nyní uvedlo, že by podle něj měla být dieselová krize klasifikována jako nové riziko pro tamní ekonomiku. Hrozbou pro Německo je vedle toho také rozhodnutí Británie opustit Evropskou unii a ochranářská obchodní politika Spojených států. Rozhořčení kvůli automobilkám vyjádřila v rozhovoru s bulvárním deníkem Bild i německá kancléřka Angela Merkelová.

Video Studio ČT24
video

Emisní skandál německých výrobců aut je pro největší evropskou ekonomiku rizikem

„Rizika spojená s tím, jakou podobu bude mít brexit, a s budoucí obchodní politikou USA zůstávají,“ uvedlo ministerstvo. „K tomu by takzvaná dieselová krize měla být klasifikována jako nové riziko pro německou ekonomiku, i když dopady v tuto chvíli není možné vyčíslit,“ dodalo.

Obavy o stav ekonomiky souvisí s tím, že právě automobilový průmysl je největším vývozcem v německém hospodářství, který poskytuje zhruba 800 tisíc pracovních míst.

V letošním druhém čtvrtletí táhly sousední ekonomiku hlavně výdaje domácností a státu. Hrubý domácí produkt Německa se tak zvýšil o 0,6 procenta. Naopak slabší zahraniční obchod zpomalil růst, protože vývoz rostl výrazně méně než dovoz.

Ministerstvo dodalo, že očekává, že průmyslový sektor bude pokračovat v rozmachu také ve třetím čtvrtletí, což ukazují indikátory zakázek a nálady podnikatelů. Dieselová krize by však mohla vrhnout stín na výhled růstu vzhledem k důležitému postavení automobilového průmyslu.

Podle centrální banky by však německá ekonomika mohla letos růst rychleji, než se dosud předpokládalo, a to díky mimořádně silné průmyslové výrobě, exportu i spotřebě. Ve své dřívější prognóze odhadovala Bundesbank letošní tempo hospodářského růstu na 1,9 procenta.

„Pro Německo je dieselgate i brexit velkým problémem, protože je z poloviny závislé na exportu, jeho ekonomika vlastně vyváží polovinu všeho, co se vyrobí. Polovina z tohoto jsou dopravní prostředky a polovina z nich jezdí na dieselový motor.“

Erich Handl

šéfredaktor Automakers

Dohoda na snížení emisí u milionů vozů

Způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech, která se týkají měření emisí, kritizuje i německá kancléřka Angela Merkelová. Nyní musejí auta emisní normy splňovat pouze v laboratoři a podle testů nevládní organizace Deutsche Umwelthilfe velká většina nových dieselových aut ve skutečném provozu nesplňuje emisní normy. Emisními testy ve skutečném provozu začnou nové modely vozů procházet od letošního září. Vůči automobilkám, které podle Merkelové udělaly velké chyby a přišly o důvěru, chce kancléřka postupovat tvrdě. 

Angela Merkelová

Angela Merkelová

německá kancléřka

„Nečekala bych, že budou nejasnosti v emisních testech takovým způsobem využívány. To není v pořádku a jsem kvůli tomu také naštvaná a velmi rozčílená.“

Angela Merkelová

německá kancléřka

Situaci automobilek by mohla zlepšit dohoda německých politiků a šéfů automobilek, kteří se tento měsíc dohodli, že opraví software u 5,3 milionu vozů s naftovým motorem, aby se snížilo znečištění, a pokusí se napravit poškozenou pověst průmyslu. Na podzim by se měl uskutečnit druhý dieselový summit, na němž se prověří, jaké výsledky přinesly aktuální kroky německých automobilek.

Výrobce ale bude také zajímat, jak dopadne vyšetřování regulačních úřadů v EU ohledně obvinění z kartelové dohody mezi německými automobilkami. Výsledkem by mohla být vysoká pokuta pro společnosti, napsala agentura Reuters.

Zájem o emise vyvolalo předloni v září obvinění ze strany americké agentury pro ochranu životního prostředí (EPA), že Volkswagen do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Volkswagen následně přiznal, že software po celém světě instaloval do asi 11 milionů naftových aut. Skandál se týká také zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto.

Letos v březnu se automobilka dohodla, že na řešení skandálu ve Spojených státech vynaloží až 25 miliard dolarů (přes 555 miliard korun). Stále ale probíhá soud s manažer Volkswagenu Oliverem Schmidtem, který v srpnu u soudu v Detroitu přiznal vinu.

Ztráta pozic v Německu

Sestupný trend nehlásí jen trh s ojetými vozy, ale i s těmi novými. Před vypuknutím aféry dieselgate mělo skoro každé druhé osobní auto prodané v Německu naftový motor. Teď se tento podíl stále rychleji zmenšuje.

Video Události
video

Události: Nezájem o dieselová auta v Německu

„Poté, se co podíl dieselů loni celkem stabilně pohyboval kolem 47procent, jsme teď na necelých 42 procentech. To je samozřejmě jasný vzkaz,“ uvedl pro ČT Christoph Konrad z německý Svaz prodejců automobilů. 

Osobně se domnívá, že se v debatě smíchaly podvody s emisemi ve Volkswagenu a dalších automobilkách s dieselovým motorem jako takovým. „Věřím tomu, že s technologií, kterou nabídnou výrobci, s novými motory splňujícími normu Euro 6, znovu zabodujeme a že dieselový motor má budoucnost,“ dodává. 

Aféra s emisemi nebo debaty o zákazu vjezdu dieselů do měst. To vše sráží důvěru, cenu i atraktivitu naftových motorů. Podle průzkumů má v Německu o koupi dieselového auta zájem jen každý pátý potenciální zákazník. Předloni to byla třetina.