Vánoční slogan „Ať žije konzum“ o Velikonocích příliš neplatí

Praha - Češi vítají letošní Velikonoce spíše s chladnou hlavou. Čtyři pětiny z nich plánují za nákupy vydat jen o něco více než obvykle. Průměrný Čech za Velikonoce utratí zhruba tisícovku. Ceny základních potravin, třeba vajec, přitom oproti loňským svátkům dokonce mírně klesly.

Za menším zájmem o velikonoční nákupy stojí podle obchodníků současné zimní počasí. Například v polském Těšíně naměřili dnes ráno minus šest stupňů. Naopak v příhraničním Polsku, kam většinou Češi jezdí před svátky nakupovat ve velkém, je teď prázdno. 

Velikonoční vajíčka obchody nabízejí už od Valentýna

Velikonoční svátky Češi prožívají čím dál méně a taktika obchodníků je jasná: kdo chce vydělat, musí zaujmout. Stejnou strategii zvolily i supermarkety, které letos nasadily velikonoční sortiment hned po svatém Valentýnu.

Jiří Mareček, mluvčí, Tesco

„Velikonoce jsou jedním z těch svátků, který je i pro obchodníky zajímavý. Lidé se předzásobují, na svátky nakupují. Čtyři pětiny domácností nakoupí více, než je obvyklé na normální víkend.“

Obvyklá útrata je kolem 1 200 korun. V Praze dají lidé za nákup o stokorunu více, na Moravě a severu Čech naopak o stovku až dvě méně. Nejvíce Velikonoce prožívají rodiny s dětmi. Zdaleka ne všem ale velikonoční dodržování zvyků dělá radost. Třeba už jen třetina mužů si plete vlastní pomlázku. A celou čtvrtinu Čechů obtěžuje velikonoční navštěvování příbuzných. 

Prodeji jarního zboží kralují čokoládová vejce, kterých se prodá 28 krát více než obvykle. Následují tuky na pečení, vaječné likéry, ale také oblíbená pomlázka dospělých, tedy rum. Ten tak může poprvé od metylalkoholové aféry zažít o velikonocích renesanci.