Konec platnosti opencard komplikuje Pražanům život

Praha - Platnost opencard letos končí většině Pražanů. Zatímco u některých karet se platnost prodloužila automaticky vložením do validátoru, u jiných to prostě nejde. A tak se stává, že přestože si cestující zaplatí kupon na celý rok, zobrazí se mu pouze kupon do konce platnosti karty. Jak mají lidé, kterých se to týká, postupovat?

Takovou zkušenost má i pan Tomáš. Na konci loňského roku si koupil celoroční kupon. Jenže validátor mu zobrazil platnost jen do 30. září 2013, tedy pouze na devět měsíců. Tuto skutečnost reklamoval u Dopravního podniku, myslel si totiž, že došlo k nějaké chybě systému. Odpověď dopravního podniku byla stručná: „Roční kupon máte na kartě nahraný celý, pouze validátor zobrazuje data do konce platnosti opencard. V tuto chvíli nemáme žádné informace, jaký bude postup u karet, kterým končí platnost od 1. srpna 2013. Doporučujeme sledovat denní tisk nebo webové stránky opencard,“ doporučil dopravní podnik.

Jenže to se panu Tomášovi ani trochu nelíbí. Opencard měla přeci Pražanům ulehčit nákup předplacených jízdenek, tohle je spíš pravý opak. „Nelíbí se mi, že jsem zaplatil celoroční kupon a teď nevím, jestli ho vůbec budu moci využít,“ rozhořčuje se. „Můžu se nějak bránit? Opravdu jsem povinen sám si hlídat zprávy v médiích?“ ptá se.

A tak jsme se zeptali Dopravního podniku hlavního města Prahy. Tiskový mluvčí však pouze sdělil, že je to problém magistrátu. Obrátili jsme se proto přímo tam. Hned v úvodu nás magistrátní úředníci upozornili, že otázka platnosti kuponů spojená s koncem platnosti opencard je v poslední době ze strany Pražanů poměrně častým dotazem.

„Chceme veřejnost ujistit, že žádný časový jízdní kupon není platností karty nijak krácen či znehodnocen,“ uvedla mluvčí Magistrátu hlavního města Prahy Tereza Králová. V případě, že by bylo nutné kartu z důvodu konce platnosti vyměnit, bude časový jízdní kupon vždy v plném rozsahu přehrán na kartu následující. Jak to ale bude s kartami, jejichž platnost končí po 1. srpnu 2013, zatím magistrát neví. „O tom bude rozhodovat Rada hlavního města Prahy a veřejnost bude o jejím rozhodnutí včas informována,“ dodala Králová.

Zákazník si musí počkat, až se magistrát rozmyslí

I když je tato nejasná situace pro cestující nepříjemná, podle advokáta Mojmíra Ježka dopravní podnik žádný zákon neporušil. „K poškození práv spotřebitele může dojít pouze v podobě nedostatečného komfortu v tom směru, že platnost kuponu není na opencard po celou dobu správně viditelná, ale bude zřejmá až po prodloužení platnosti opencard,“ vysvětlil advokát Mojmír Ježek. To ale podle něj nestačí na to, aby mohl zákazník od smlouvy odstoupit, tedy například vrátit kupon a chtít peníze zpět, a nemá ani nárok na žádné odškodnění. „Teprve v okamžiku, kdy by nebylo možné kupon využít z důvodu časově omezené platnosti opencard, by bylo možné podat oprávněnou stížnost,“ doplnil advokát.

A podobně to vidí i Česká obchodní inspekce. „Je pochopitelné, že současný stav nejistoty je spotřebiteli vnímán negativně. Zatím ale nelze jednoznačně říci, že by došlo ze strany DPP k nějakému konkrétnímu porušení povinností v dozorové pravomoci ČOI. Je však nesporné, že majitel celoročního kuponu má právo předplacenou službu využít v plném rozsahu. Případný zásah České obchodní inspekce záleží na tom, jakým způsobem a jak rychle stávající situaci Dopravní Podnik hl. m. Prahy spolu s radou Magistrátu hl. m. Prahy vyřeší,“ informovala mluvčí inspekce Miloslava Fléglová.

Pokud vám tedy platnost opencard končí až po 31. červenci 2013, nezbývá vám opravdu nic jiného než sledovat zprávy, jakým způsobem bude platnost karet prodloužena. Rozhodně ale máte právo na vystavení dokladu o koupi, který stvrdí, že jste zaplatili celoroční kupon. Tuto povinnost prodejci ukládá zákon na ochranu spotřebitele, který říká: „Na žádost spotřebitele je prodávající povinen vydat doklad o zakoupení výrobku nebo o poskytnutí služby s uvedením data prodeje výrobku nebo poskytnutí služby, o jaký výrobek nebo o jakou službu se jedná a za jakou cenu byl výrobek prodán nebo služba poskytnuta.“ Mimochodem, stejnou povinnost má například i provozovatel automatu, u kterého si koupíte kávu.