Cukrárny doplácí na novoroční předsevzetí

Praha - Nejen Vánoce, ale také období po svátcích má mezi obchodníky své vítěze i poražené. Problémy mají hlavně ti, kdo podnikají v gastronomii. Jejich lednové tržby totiž padají o desítky procent. Z novoročních předsevzetí naopak těží třeba lektoři cizích jazyků a nebo provozovatelé seznamek.

„Jsou velké slevy v obchodech, takže na cukrárnu myslí až naposledy. Jsme přejedení, přeslazení,“ říká vedoucí Cukrárny U Elišky Vlasta Ďuranová. Leden je pro cukráře nejhorší období v roce. Kdo si nevydělal před Vánoci, má teď smůlu. Tržby padají v průměru o třetinu. „Když už jedí, tak se snaží jíst lehčí, zdravější stravu,“ vysvětluje prezident Asociace kuchařů a cukrářů ČR Miroslav Kubec. 

S prázdnými cukrárnami naopak kontrastují plné posilovny. Češi se teď snaží shodit to, co přes Vánoce nabrali. „Po Novém roce si dovolím odhadnout, že je skoro až o padesát procent více návštěvníků. Pak to opadá a druhá vlna začíná před létem,“ uvádí sportovní poradce a osobní trenér David Huf. 

  • Posilovny jsou po Vánocích plné zdroj: ČT24
  • Cigarety autor: /Marcelo Sayăo, zdroj: ISIFA/EPA

Lidé atakují posilovny a/nebo chtějí přestat kouřit

Lidé k tomu přidávají taky zdravou stravu, omezují alkohol a nebo se snaží přestat kouřit. „Je pravda, že především před Vánoci se lidé začínají chystat, že přestanou kolem Nového roku kouřit,“ dodává Eva Králíková, lékařka z Centra pro závislé na tabáku při I. lékařské fakultě Univerzity Karlovy v Praze. 

Češi přitom po Vánocích nechtějí měnit jen svá těla. Řada z nich se rozhodla změnit i osobní život a internetové seznamky zažívají nebývalý nápor. „Zvýšení je přibližně o deset až patnáct procent proti stavu ani ne před svátky,“ říká Veronika Vintrová ze seznamovací agentury Náhoda. 

Novoroční předsevzetí (zdroj: ČT24)

Někteří se pak právě po svátcích rozhodnou pro radikální změnu. S tím souvisí i vyšší nápor v kancelářích rozvodových právníků. Zvýšený zájem mají ale i jazykové kurzy. Hned na začátku nového roku jsou na sebe lidé hodně přísní. Postupem času ale disciplína mizí. 

Prvním termínem, kdy se obchodníci takzvaně zahojí, je 14. únor - svátek svatého Valentýna totiž už i v Česku otevírá nejenom srdce, ale hlavně peněženky. Tržby obchodníků se pak vracejí k normálu.