Italské aerolinky počítají s vyhazovem pro více než dva tisíce zaměstnanců. Odbory se bouří

Italská letecká společnost Alitalia chce lépe konkurovat nízkonákladovým aerolinkám. V rámci restrukturalizace tak plánuje propustit 2037 zaměstnanců pozemního personálu;crop; a snížit mzdy zbývajícím pracovníkům až o třetinu. V podniku pracuje celkem 12 500 zaměstnanců. Odbory však kvůli tomu hrozí 24hodinovou stávkou, která by se měla uskutečnit 5. dubna, uvedla agentura Reuters.

Nový plán má pomoci společnosti Alitalia v konkurenci s nízkonákladovými aerolinkami a v návratu k zisku. Součástí plánu je do tří let snížit náklady o jednu miliardu eur (27 miliard korun) a zavést služby podobné těm, jaké nabízejí nízkonákladové společnosti.

Mzdy zaměstnanců palubního personálu se mají snížit o 32 procent, zatímco mzdy pilotů mají klesnout o 22 až 28 procent, uvedly odbory. Ty se také obávají, že propouštění by mohlo být rozšířeno i na letecký personál. Aerolinky se sice snaží pro svůj plán získat souhlas odborů, ale těm se plán nelíbí a považují ho jen za snahu snížit náklady, a nikoliv za způsob, jak aerolinky znovu postavit na nohy.

Alitalia byla za 70 let své existence v zisku jen několikrát. Navzdory několika reorganizacím a finančním injekcím firma nyní ztrácí nejméně půl milionu eur denně a v příštích týdnech by se mohla ocitnout bez hotovosti, pokud se akcionáři nedohodnou, že do firmy napumpují více peněz, řekl agentuře Reuters jeden ze zdrojů.

Investor ze Spojených arabských emirátů chtěl aerolinky dostat k zisku do letošního roku

V Alitalii vlastní 49procentní podíl aerolinky Etihad Airways ze Spojených arabských emirátů. Dalšími akcionáři jsou banky Intesa Sanpaolo a UniCredit. Společnost se podle nejnovějšího podnikatelského plánu chce vrátit k zisku do konce roku 2019.

Aerolinky Etihad při koupi podílu v Alitalii v roce 2014 slíbily, že vrátí Alitalii k zisku do roku 2017 snížením nákladů, přeměnou Říma na mezinárodní letecké centrum a expanzí lukrativních dálkových letů. Oživení se však nezdařilo kvůli silné konkurenci nízkonákladových aerolinek a vysokorychlostního železničního spojení. Poptávku po letecké přepravě také snížily teroristické útoky v Evropě.