Apple přišel o titul nejhodnotnější značky. Jedničkou je teď Google

Google po pěti letech vystřídal Apple na pozici nejhodnotnější značky na světě. Vyplývá to z letošního žebříčku, který tento týden zveřejnila společnost BrandFinance. Zatímco hodnota značky Google se proti předchozímu roku zvýšila o 24 procent, hodnota značky Apple zamířila o 27 procent dolů.

Hodnota Googlu podle společnosti BrandFinance nyní činí 109,47 miliardy dolarů (2,8 bilionu korun), čímž předstihl Apple se 107,14 miliardy dolarů.

V roce 2010 ještě byla v první desítce převaha průmyslových a telekomunikačních firem. Poslední tři roky je tam jednoznačně dominující efekt IT společností a firem z internetového a mobilního sektoru.
Tomáš Kálal
makléř Conseq

Google provozuje největší internetový vyhledávač na světě, ale také stojí za mobilním operačním systémem Android. V tomto směru tak tvoří konkurenci pro Apple, který vyrábí například mobilní telefony iPhone a počítačové tablety iPad, na nichž používá vlastní operační systém.

Kálal: Poslední roky je převaha firem z internetového a mobilního sektoru (zdroj: ČT24)

„Apple si nedokázal udržet technologickou výhodu a opakovaně zklamal své stoupence, když přišel jen s kosmetickými úpravami namísto očekávaných výrazných změn,“ uvedla společnost BrandFinance. „Jeho značka ztratila na lesku a nyní musí soupeřit nejen s tradičním rivalem Samsung, ale i s řadou čínských značek,“ dodala.

Z mimoamerických firem si nejlépe vede Samsung

Třetí místo v žebříčku obsadila značka Amazon s hodnotou 106,37 miliardy dolarů. Za ní následovaly značky AT&T a Microsoft. Nejvýše umístěnou neamerickou značkou je jihokorejská značka Samsung, které patří šestá příčka.

Samsung si navíc o jednu příčku polepšil oproti minulému žebříčku, přestože se v roce 2016 potýkal s problémy, které mu způsobil jeho nejnovější smartphone Galaxy Note 7. Místo toho, aby se stal prémiovým produktem, jenž by konkuroval iPhonům, objevily se potíže s baterií. V některých případech tak telefon začal hořet. I když se firma snažila chybu vyřešit, nakonec boj o přežití modelu vzdala, stáhla ho a zrušila výrobu.

Skokanem v první desítce žebříčku nejhodnotnějších značek je pak Facebook, který loni zastával ještě sedmnáctou příčku, ale teď už je na deváté. Na dalších místech pak stojí za pozornost posun čínského on-line obchodníka Alibaba, který se ze šedesátého místa dostal na 23. místo s 34,86 miliardy.

Nejlépe umístěnou čínskou značkou je teď ale bankovní společnost ICBC na desátém místě, která tak předstihla loňskou čínskou jedničku China Mobile. Z japonských značek se nejlépe umístila na 12. místě Toyota, která tak drží první místo mezi automobilovými značkami. Nejcennější evropskou značkou je BMW na 17. příčce.

  • 1. Google109,470 miliardy dolarů
    (v roce 2016 druhé místo s 88 miliardami dolarů)
  • 2. Apple107,141 miliardy dolarů
    (v roce 2016 první místo s 146 miliardami dolarů)
  • 3. Amazon.com106,396 miliardy dolarů
    (v roce 2016 třetí místo s 69 miliardami dolarů)
  • 4. AT&T87,016 miliardy dolarů
    (v roce 2016 šesté místo se 60 miliardami dolarů)
  • 5. Microsoft - 76,265 miliardy dolarů
    (v roce 2016 čtvrté místo s 67 miliardami dolarů)
  • 6. Samsung Group66,219 miliardy dolarů
    (v roce 2016 sedmé místo s 59 miliardami dolarů)
  • 7. Verizon65,875 miliardy dolarů
    (v roce 2016 páté místo s 63 miliardami dolarů)
  • 8. Wallmart - 62,211 miliardy dolarů
    (v roce 2016 osmé místo s 54 miliardami dolarů)
  • 9. Facebook61,998 miliardy dolarů
    (v roce 2016 sedmnácté místo s 34 miliardami dolarů)
  • 10. ICBC - 47,832 miliardy dolarů
    (v roce 2016 třinácté místo s 36 miliardami dolarů)
  • Zdroj: Brand Finance