Paříž - Francouzská metropole se rozhodla zatočit se zácpami v ulicích, které způsobují problémy lidem i obchodníkům, jimž vázne zásobování. Paříž se proto pomalu vrací k lodní dopravě. Ta je šetrnější k životnímu prostředí a v minulosti byla ve městě užívaná hojně.
V Paříži bují lodní doprava
Obchodní lodě na Seině nejsou pro Pařížany zcela novou atrakcí. Právě voda totiž byla nejspolehlivější dopravní cestou do Paříže stovky let. V současné době narůstající silniční dopravy představuje pohyb po vodě výhodu.
Využít se jich rozhodl řetězec obchodů Franprix. „Je to efektivní, navíc to snižuje počet aut, které najíždějí do města, a tím i snižuje emise oxidu uhličitého. Takže pomáháme i životnímu prostředí,“ poznamenal ředitel plavební společnosti Norbert Dentressange.
Místo patnácti kamionů jen jedna loď
Kamiony, které stály dlouhé minuty i hodiny v zácpách na předměstích Paříže, nahradila jedna loď. Ta zaváží zboží do centra Paříže. Denně převeze přes dvacet velkoobjemových kontejnerů, ze kterých se pak zboží rozváží do víc než 80 obchodů Franprix ve vnitřním městě.
Obchody si systém pochvalují, dopravcům ale někdy komplikuje život nevyzpytatelná vodní hladina. Při vysokém stavu vody totiž náklad neprojede. „Když to nejde, máme pořád v záloze kamiony. Je to nutnost, protože zboží musí proudit do stovky supermarketů v Paříži pořád,“ řekl Dentressange.
Plán má podporu radnice
Vodní zásobování zatím funguje ve zkušebním režimu, jeho hodnocení je ale pozitivní a plán má podporu pařížské radnice. Kromě volnějších ulic se jí totiž líbí i pozitivní vliv na životní prostředí.
Podle údajů společnosti Franprix jen patnáct odstavených kamionů znamená ročně pro hlavní město o 235 tun oxidu uhličitého méně.