Chargeback: Za zpožděné dárky můžete požadovat vrácení peněz

Službu lze využít při dodání poškozeného zboží nebo pozdním doručení (zdroj: ČT24)

Služba chargeback nabízí vrácení peněz za služby a zboží, které zákazníkům nedojdou včas nebo dorazí poškozené. „Občas se stává, že obchodník nekomunikuje, a právě i v těchto případech lze tuto službu využít,“ říká Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra. Podmínkou je nákup a platba přes internet v rámci e-shopu. Služba má funkci pojistky, peníze se vrací přímo od banky obchodníka.

Jak funguje služba chargeback?

Pokud zboží, které si zákazník objednal na internetu a on-line zaplatil kartou, není doručeno, může se obrátit na svou banku, respektive vydavatele karty a žádat o vrácení peněz. Je však potřeba doložit, že člověk za zboží opravdu zaplatil a že proběhlo uzavření smlouvy s daným obchodníkem. Další podmínkou je, aby obchodník neprokázal, že zboží dodal.

Jak se zachovat, když zákazníkovi nepřijde zboží ve stanoveném termínu?

Nejprve je vhodné obrátit se na obchodníka s výzvou o dodání zboží, případně vrácení peněz. Pokud však obchodník nereaguje nebo odmítá peníze vrátit, měl by zákazník kontaktovat vydavatele karty, např. banku. Zde informovat oddělení, kde vyřizují stížnosti. Zde by se měl problém vyřešit.

Jak zákazník může doložit, že obchodník nabízel dodání do určitého termínu?

Určitě je vhodné pořídit printscreen obrazovky, který se snadno pořizuje pomocí klávesnice. Je to vlastně snímek monitoru při objednání. Doporučujeme ho při nákupu jakéhokoliv zboží a služeb přes internet.

Jak moc se o službě ví a jak moc je využívaná?

To bohužel nevíme. Na tuto otázku by mohly odpovědět spíš banky. Banky tento nástroj hojně využívají, i když k tomu nejsou vázány zákonem. I některé další finanční ústavy to v rámci své propagace nabízejí.

  • Evropské spotřebitelské centrum vzniklo v roce 2005 za finanční podpory EU. Nejdřív působilo při ministerstvu průmyslu, od roku 2009 pak funguje při České obchodní inspekci.
  • Jeho hlavním cílem je, aby mohli Češi využívat výhod společného trhu Evropské unie. Poskytuje informace o právech, které spotřebitelé v rámci tohoto trhu mají, a nabízí bezplatné poradenství během jejich sporů s obchodníky ze zemí Evropské unie, Norska a Islandu.