Sobotka píše Ťokovi: Je pravda, že nový zákon vylučuje České dráhy z veřejných soutěží?

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) chce od ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) vědět, zda nově platný zákon o veřejných zakázkách ohrožuje České dráhy v přístupu do veřejných soutěží. Problém se může týkat formy akcií státního dopravce. Pokud se riziko potvrdí, žádá premiér od ministra návrh řešení. Sobotka to ve středu napsal v dopise Ťokovi. Dopis poskytl mluvčí vlády Martin Ayrer agentuře ČTK. Ťok považuje premiérův výklad za absurdní, podle něj záležitost už řešilo představenstvo drah a nepovažuje ji za problém.

České dráhy zajišťují většinu veřejné dopravy objednávané státem a kraji. Zákon o zadávání veřejných zakázek, který vstoupil v platnost na počátku letošního října, umožňuje zadavateli vyloučit z tendru uchazeče, který nemá výlučně zaknihované akcie. Vybraný dodavatel bez zaknihovaných akcií by měl být také podle zákona ze soutěže vyloučen.

České dráhy podle odborného mluvčího ČSSD pro oblast dopravy Jana Birkeho ale mají ze zákona o Českých drahách akcie v listinné podobě a jejich zaknihování tento zákon brání.

„… může reálně hrozit, že aplikací nové povinnosti v nabídkových řízeních budou České dráhy, a.s. vyloučeny ze všech těchto řízení a postupně může dojít k vytěsnění z poskytování veřejných služeb.“

Bohuslav Sobotka

z dopisu premiéra ministru dopravy Ťokovi

Po ministrovi chtěl premiér vědět, zda je toto riziko reálné, a pokud ano, proč ministerstvo včas neřešilo potenciální vznik této situace a jaké opatření chce k odstranění rizika přijmout.

Sobotka uvedl, že o problematice zákona o veřejných zakázkách ve vztahu k Českým drahám ve středu jednal sněmovní hospodářský výbor.

Ministr Ťok: Není důvod ke spekulaci o vyloučení Českých drah

Ministr dopravy Dan Ťok považuje Sobotkův výklad za absurdní. „Z ustanovení zákona o veřejných zakázkách vyplývá, že pokud má zadavatel pochybnosti o transparentním vlastníkovi společnosti soutěžící ve veřejné zakázce, tak ji může vyloučit v případě, že nemá zaknihované akcie. Všem občanům ČR je známo, že ČD a.s. jsou vlastněny státem, a jestli si pan Birke a pan premiér této skutečnosti doposud nevšimli, tak to mohou jednoduše zjistit pohledem do obchodního rejstříku. Proto není žádný důvod ČD vylučovat a spekulovat o jejich vyloučení,“ reagoval na premiérův dotaz.

Upozornil také, že touto záležitostí se v létě tohoto roku zabývalo představenstvo Českých drah a celou kauzu odložilo s tím, s tímto ustanovením zákona o veřejných zakázkách nemají problém. „Pokud to dnes někdo opět otevírá a představenstvo ČD mělo v létě nesprávnou právní analýzu, tak budu požadovat, aby za tuto chybu rezignoval člen představenstva odpovědný za legislativu pan Ludvík Urban, který je nominantem ČSSD,“ uvedl Ťok. 

Zaspalo ministerstvo?

Podle člena výboru Birkeho nyní hrozí, že se České dráhy dostanou do vážných problémů a zkolabuje veřejná železniční doprava. „Dnes máme 16. listopadu, tedy více jak měsíc a půl po nabytí účinnosti nového zákona o veřejných zakázkách, a ministerstvo dopravy teprve začíná řešit, jak z patové a vpravdě kritické situace ven,“ napsal poslanec v tiskové zprávě.

Řešením může být podle Birkeho buď novelizovat zákon o zadávání veřejných zakázek, nebo zákon o Českých drahách. Kvůli nedostatku času musí být novela předložena jako poslanecká a ve zrychleném režimu, aby zákon mohl být schválen už v prvním čtení, uvedl Birke.

Předseda ANO Andrej Babiš nedávno ostře odmítl sociálnědemokratickou kritiku ministra dopravy Ťoka, který ve vládě zastupuje Babišovo hnutí. Sociální demokraty naopak obvinil z klientelistických vazeb, které podle Babiše ovlivňují poměry v resortu dopravy. Ťok má za sebou setkání s premiérem, kde hovořili o mýtu, čerpání evropských dotací i dalších dopravních prioritách. Sobotka dal najevo nespokojenost, nepotvrdil však, že by se chystal prosazovat Ťokovo odvolání.