Radit s mýtem bude firma Deloitte. Ministerstvo s ní uzavře smlouvu

Ministerstvo dopravy může uzavřít smlouvu na poradenství k výběrovému řízení na nového provozovatele mýta s firmou Deloitte. Proti vítězství poradenské firmy ve výběrovém řízení žádný z neúspěšných kandidátů nepodal námitku na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), potvrdil mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Původně výsledky tendru zpochybňovala společnost Cetag, která v polovině září poslala námitku ministerstvu dopravy. Po jejím zamítnutí se už ale společnost na antimonopolní úřad neobrátila. Ministerstvo dopravy proto plánuje, že smlouvu se společností Deloitte v hodnotě 30,4 milionu korun bez DPH podepíše začátkem příštího týdne.

Úkolem nového projektového manažera je zpracovat tarifní politiku, podle níž se nastaví budoucí mýtné sazby po roce 2019. Pomůže rovněž připravit zadávací podmínky technologicky neutrální soutěže, v níž stát vybere nový mýtný systém. Soutěž na nového provozovatele mýtného systému plánuje ministerstvo dopravy vypsat napřesrok v létě.

Společnost Deloitte ministerstvu dopravy v minulosti s mýtem pomáhala opakovaně. Vloni v říjnu zadal společnosti zakázku ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) bez výběrového řízení, následně plnění smlouvy antimonopolní úřad zastavil. Tehdy Deloitte pomáhala ministerským úředníkům připravit výběrové řízení na tříletý provoz mýtných bran poté, co letos na konci roku vyprší smlouva se společností Kapsch. Zároveň měla pomoci dojednat i podmínky přechodu na nového provozovatele systému.

Kvůli nedostatku času a komplikacím s převedením práv k systému od Kapsche na stát nakonec úřad prosadil prodloužení smlouvy s Kapschem do konce roku 2019.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy (230 kilometrů). Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard korun, přičemž za rok 2015 to bylo 9,7 miliardy korun. Do budoucna úřad prosazuje rozšíření zpoplatněných silnic na další část silnic prvních tříd. Jedná se rovněž o omezeném rozšíření i na vybrané úseky silnic druhé třídy s dostatečným kamionovým provozem.