Tencent boduje mezi technologickými firmami. Aplikací přivedl Číňany k mobilním platbám

Čínská společnost Tencent Holdings předstihla co do tržní hodnoty konkurenční internetovou společnost Alibaba. Stala se tak nejhodnotnější čínskou technologickou firmou. Po aktuálním prudkém růstu jejích akcií se dostala také těsně pod úroveň celkově nejhodnotnější čínské firmy, telekomunikační skupiny China Mobile. Tencent provozuje mezi čínskou populací oblíbenou komunikační aplikaci WeChat, která umožňuje i operovat s financemi a kterou používá na sedm set milionů uživatelů.

Tencent
Zdroj: Reuters Autor: Kim Kyung Hoon

Akcie Tencentu na hongkongské burze vzrostly o 5,2 procenta na rekordní maximum, čímž reagovaly na středeční výsledky hospodaření. Zisk ve druhém čtvrtletí vzrostl o 47 procent a tržby díky nárůstu příjmů z her přes mobilní telefony a z reklam se zvýšily o 52 procent.

Provozovatel aplikace WeChat má nyní tržní kapitalizaci zhruba 249 miliard dolarů (5,9 bilionu korun), o tři miliardy USD vyšší než Alibaba. Za hodnotou China Mobile zaostává Tencent už jen o zhruba dvě procenta.

Tencent je nyní ze tří čínských internetových gigantů největší, na Západě je ale známý nejméně. Pozornost světových investorů už přitáhl internetový prodejce Alibaba i společnost Baidu, což je čínská obdoba Googlu.

S WeChatem se uživatelé baví i platí

Aplikace WeChat od Tencentu přitom proměňuje mobilní trh v Číně a může naznačovat i budoucnost, kterou se vydá mobilní svět na Západě, popisuje situaci magazín The Economist.

WeChat vznikl před pěti lety jako Weixin, ale už v roce 2012 si aplikace přisvojila i anglické jméno, čímž dala najevo, že má ambice přesahující čínský mobilní svět. Ten je však zatím pro firmu Tencent klíčový.

Mobilní technologie jsou totiž v Číně snad ještě větší fenomén než jinde ve světě. The Economist píše, že k internetu se přes mobil připojí v Číně více lidí než v Americe, Brazílii i Indonésii dohromady. Pro mnoho Číňanů je mobilní zkušenost s internetem primární, mnoho z nich totiž přeskočilo éru osobních počítačů. Zatímco v Americe se uskuteční přes mobil třetina všech internetových nákupů, v Číně je to už polovina, zmiňuje The Economist.

WeChat se přitom snaží koncentrovat velkou škálu služeb. Na prvním místě je funkce posílání a přijímání zpráv. Spolu s tím umožňuje i videohovory, skupinové chaty nebo sdílení velkých multimediálních souborů.

Hlavně se ale aplikaci podařilo přesvědčit přes polovinu svých uživatelů, aby ji využívali jako nástroj, jak nakupovat, a to jak on-line, tak i v kamenných obchodech. Snaží se pokrýt širokou škálu oblastí – i placení za taxi, lístky do divadla nebo dovolené. Vedle toho si ale mohou uživatelé domlouvat i návštěvy lékaře, platit za elektřinu nebo vyřídit dopravní pokuty.

Ať člověk dělá cokoliv, neopouští prostředí aplikace WeChat. Čínský spotřebitel může snadno strávit den bez toho, aby z peněženky vytáhl bankovku nebo platební kartu. Podle The Economist se firmě podařilo zvítězit nad nedůvěřivostí v čínské společnosti.

Model koncentrace funkcí do jedné aplikace však může na Západě narazit, upozorňuje magazín s tím, že američtí nebo evropští uživatelé rozdělují svou pozornost mezi více aplikací. Podle Davida Marcuse, který vede mobilní aplikaci Facebooku Messenger, je však WeChat inspirující, což koresponduje s jeho plánem proměnit Messenger v platformu, kde by lidé mohli také nakupovat.

Čínskému akciovému trhu v posledních letech dominují firmy z odvětví komunikace a internetu. Je to velký posun proti minulému desetiletí, kdy na trhu dominovaly banky a průmyslové skupiny, jako je Petrochina. Čína tím kopíruje západní trend. Nejhodnotnějšími světovými firmami se v posledních letech staly americké technologické společnosti Apple, Alphabet s dceřinou firmou Google a Microsoft.