Vlastní portrét na známce? Již brzy žádný problém

Praha - Česká pošta chystá od září novinku - zájemci si budou moci objednat známku, kterou si sami navrhnou. Může na ní být třeba i vlastní portrét. Po mnoha letech tak skončí zavedené pravidlo, že žijící lidé na známkách být nesmí. Výjimek z něj v minulosti bylo jen málo. Jednou z nich byl olympijský vítěz Emil Zátopek, na známky se za svého života dostali i někteří prezidenti.

„Je to poštovní změna, která nemá obdoby,“ komentoval novinku ředitel odboru známkové tvorby České pošty Břetislav Janík. V zahraničí jsou známky, které si může kdokoliv navrhnout a objednat sám, běžné. Poprvé se objevily v roce 1999 v Austrálii. Vlastní známky si lidé objednávají obvykle ke speciálním příležitostem, jako je například svatba.

Stejně jako klasické známky i ty osobní se budou tisknout na ofsetovém stroji. Zájemce si jich proto musí objednat minimálně 600 archů, tedy patnáct tisíc kusů. Zaplatí za ně 190 tisíc korun. Náklad musí odebrat celý, každá známka na archu ale může být jiná. To znamená, že se na jeden arch může natisknout až 25 různých obrázků. Když se tedy domluví 25 lidí, každý dostane 600 vlastních známek, za které zaplatí zhruba 7 500 korun.

  • Návrhy známek zdroj: ČT24
  • Známka s Karlem Gottem zdroj: ČT24

Pošta očekává, že největší zájem o vlastní portrét na známce projeví firmy, nebo politické strany. „Pro politické strany by to mohlo být zajímavější. Dostane se to lidem do ruky - na pohled, na dopis, což překonává bariéru,“ soudí reklamní expert Martin Charvát. A známkám na objednávku se nebrání ani samotné politické strany. „Již v roce 2009, kdy v září startovala kampaň, tak jsme používali produkt obdobný – byli to známky s Karlem,“ uvedla mluvčí TOP 09 Alžběta Plívová.

I když se dopisů a pohledů posílá stále méně, jen loni pošta za známky utržila více než miliardu. Díky známkám na objednávku může být toto číslo v budoucnu ještě vyšší.

Reportáž Zuzany Luňákové (zdroj: ČT24)