Automobilky zrychlují. Osobních aut se v Česku vyrobilo téměř 600 tisíc

Výrobě osobních aut v Česku se daří (zdroj: ČT24)

Výroba osobních a lehkých užitkových aut v Česku za pět měsíců vzrostla o 13 procent na 593 743 vozů. Produkce rostla dvouciferným tempem všem třem automobilkám. Vyplývá to z údajů Sdružení automobilového průmyslu AutoSAP. Podobně dobře se dařilo také automobilkám v Evropské unii. I ty zaznamenaly meziroční růst, a to o 16 procent.

Export automobilek v Česku se od ledna do konce května zvýšil o 7,5 procenta na 686 694 vozů. Domácí prodej se zvýšil téměř o osm procent na 3229 aut.

„Pro české automobilky, především pro značky Škoda a Hyundai, je nejdůležitější trh Německo a do značné míry i Velká Británie, což jsou trhy, které vykazují velký růst,“ řekl šéfredaktor Autoweek.cz Vladimír Rybecký.

Výrobu nákladních aut stále reprezentuje jen kopřivnická Tatra, která dodala na trh 439 vozů, tedy o 35 procent více, než ve stejném období loni. Produkce autobusů stoupla o půl procenta na 1764 vozidel. Z toho 1585 vyrobených autobusů připadá na Iveco, 156 na SOR a 23 na KH motor Centrum. Jediný motocyklový výrobce Jawa zvýšil produkci o 16,4 procenta na 1072 strojů.

Příznivý vývoj je podle Lukáše Hendrycha z auditorské firmy BDO odrazem pozitivní nálady evropských spotřebitelů a jejich chuti utrácet, což je podpořeno nízkými úrokovými mírami a vysokým zájmem motoristů o obnovu vozového parku. „Vysoký zájem o nové osobní automobily má pro spotřebitele ale i jednu negativní stránku, a to sice dodací lhůty. Pokud budete v současné době objednávat například Škodu Superb s vyšší výbavou, je nutné počítat s tím, že automobil bude dodán až v roce 2017,“ podotkl Hendrych. V Česku byl květnový růst prodeje nových aut o 34 procent nejvyšší od roku 2004.

Kapacitní strop českých automobilek není ve výrobě, ale v pracovních silách. Právě AutoSAP odhaduje, že se už ke stropu blížíme, a pokud nedojde ke změně, tak na strop brzo narazíme.
Erich Handl
šéfredaktor Automakers

Za celý loňský rok automobilky v Česku vyrobily rekordních 1,3 milionu aut. Tržby byly také rekordní, překonaly jeden bilion korun. Letos sdružení předpokládá další růst. Všechny automobilky mají ale své trápení, a tím je nedostatek kvalifikovaných pracovníků. „To je pro ně skutečně velký problém ať už se to vezme od těch běžných operatérů až po kvalitní dělníky. Takže si myslím, že s tím automobilky bojují v podstatě za cenu toho, že si snaží vychovávat nové pracovníky,“ řekl Rybecký.

Automobilový trh v EU byl v květnu na nejlepším výsledku od krize

Prodej nových osobních automobilů v zemích Evropské unie byl meziročně nejvýše od hospodářské krize v roce 2008. Dosažený počet 1,288 milionu vozů byl nejvyšší květnový výsledek za osm let. Celkově automobilový průmysl zrychlil meziroční růst na 16 procent z dubnového tempa 9,1 procenta. Uvedlo to Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Celkový prodej nových osobních aut v EU roste bez přerušení již 33 měsíců.

Počet nově registrovaných aut v dubnu vzrostl ve všech zemích EU s výjimkou Irska a dvouciferná tempa hlásily takřka všechny hlavní trhy – Itálie, Francie, Španělsko i Německo. V České republice se prodej zvýšil o 34,4 procenta na 24 335 vozů.

Renault Mégane RS
Zdroj: ČT24/Renault

Vyšší odbyt v dubnu zaznamenali takřka všichni výrobci aut, včetně největší evropské automobilky Volkswagen, která se potýká s následky skandálu kolem měření emisí u naftových vozů. Odbyt vozů značky VW, jíž se skandál týká nejvíce, stoupl o 4,1 procenta. Jejich podíl na trhu EU se ale dál snížil na 11,1 procenta. Prodej vozů dceřiné značky Škoda vzrostl o 15,3 procenta.

Nejlépe se prodávalo v Itálii nebo Francii

Ke květnovému zrychlení růstu přispěl jeden prodejní den navíc. Za prvních pět měsíců roku se počet registrací nových osobních vozů v EU zvýšil o 9,9 procenta na 6,4 milionu. Nejvyšší tempo růstu zaznamenaly trhy Itálie, Španělska a Francie.

Erich Handl: Strop se již blíží (zdroj: ČT24)

ACEA očekává, že trend růstu bude pokračovat. Na celý letošní rok sdružení zvýšilo odhad růstu na pět procent z dosavadních dvou procent. Prodej nových aut v EU loni vzrostl o 9,3 procenta na 13,7 milionu vozů a zaznamenal druhý rok růstu za sebou.

Z jednotlivých výrobců táhl minulý měsíc růst prodeje zejména francouzský Renault a italská skupina Fiat Chrysler Automobiles. Dvouciferná tempa růstu zaznamenaly i německé automobilky Daimler a BMW i společnost Audi ze skupiny Volkswagen.