Chcete vrátit třeba matraci, ale prodejce odmítá? Jde to i bez soudu

Česká obchodní inspekce má od února novou pravomoc: pokouší se urovnávat spory mezi zákazníky a prodejci, což má ulehčit přetíženým soudům. Zatím se to ale daří jen zhruba u poloviny sporů: kontroloři inspekce se často setkávají s neochotou obchodníků a nezájmem o komunikaci. I tak ale zákazník vždycky dostane stanovisko, kdo je ve sporu v právu – pak mu ale nezbývá nic jiného, než se na soud obrátit.

Video Události
video

Zákazník vždy dostane stanovisko, kdo je ve sporu v právu

Od začátku roku už se na ČOI obránilo asi 1100 lidí, kteří chtěli spor řešit mimosoudně. Nejčastěji žádají o pomoc s reklamací nebo se zrušením kupní smlouvy. Vyřešená je zatím stovka podnětů, devadesát úřad zamítl. U další stovky ale vypršela 90denní lhůta: „Česká obchodní inspekce nemůže přinutit prodejce, aby se s ní dohodl, ale hledá řešení,“ vysvětluje mluvčí inspekce Jiří Fröhlich. 

Podle předsedkyně Sdružení na obranu spotřebitelů Gerty Mazalové je opatření nedotažené, protože neobsahuje žádné pokuty nebo třeba zařazení na černou listinu pro nepoctivé obchodníky. Ministerstvo průmyslu ale věří, že se i tak dostane na evropský průměr: tedy aby i v Česku byly dvě třetiny sporů vyřešeny mimosoudně: „Je velmi žádoucí, aby se soudní systém zabýval zásadními věcmi, a ne v zásadě bagatelními spory,“ dodává ministr Jan Mládek (ČSSD). 

Jednou z prvních zákaznic, která se na ČOI obrátila hned v únoru, byla Hana Lobkowiczová. Důvodem byla matrace, kterou chtěla vrátit už druhý den po nákupu. „Šla jsem k panu řediteli a řekla jsem mu, že to nemůžu ze zdravotních důvodů používat – dlouho se rozmýšlel a pak řekl, že to musím napsat,“ popisuje paní Lobkowiczová. Peníze zpět ale nedostala, proto případ proto poslala inspekci. Jenže prodejce mimosoudní dohodu odmítl – paní Lobkowiczová se tak musí obrátit na soud. Tam ale bude mít výhodu, protože je stanovisko ČOI v její prospěch.

Na inspekci už se obrátilo 1100 lidí
Zdroj: ČT24

V mimosoudním řešení sporů jde o tak zvanou konciliaci (usmíření): Pracovník ČOI vede strany k urovnání sporu jako nezávislý prostředník, který je případně nápomocen radou a názorem. Nemůže však ve sporu rozhodovat. Řízení může být zahájeno pouze na základě návrhu spotřebitele, který ho může podat ve lhůtě jednoho roku ode dne, kdy u prodávajícího poprvé uplatnil své právo, např. reklamaci.

Řízení by mělo být bezplatné a své náklady by si měly uhradit strany samy. Prodávající má povinnost se k návrhu do 15 dnů vyjádřit a oznámit, jestli se řízení zúčastní. Lhůta pro ukončení mimosoudního řešení nemá ve většině případů překročit 90 dní.