Zavedení slev na mýtné je zas o krok blíž

Praha - Zavedení množstevních slev na mýto je zase o krok blíž. ČT má k dispozici tarifní pásma, na kterých se dohodli dopravci s ministerstvem dopravy. Celkem by měl stát letos vyplatit majitelům nákladních aut na 330 milionů korun. Slevy jim slíbil už v roce 2010, když se s dopravci dohodl na zdražení mýta. Podíl tuzemských dopravců na výdělcích z mýtného neustále klesá, peníze naopak přibývají díky kamionům z Polska či Balkánu.

Čím víc jezdí, tím víc platí a tím větší dostanou slevu. Majitelé nákladních aut, kteří zaplatí ve druhé polovině roku za mýto víc než 40 tisíc korun, budou mít nárok na 10procentní slevu. Kdo pošle státu přes 100 tisíc, ušetří až 13 procent.

Čím víc zaplatíš, tím víc ušetříš (od druhé poloviny letošního roku)

  • od 40 000, sleva 10 %
  • od 60 000, sleva 11 % 
  • od 80 000, sleva 12 %
  • od 100 000, sleva13 %

K domluveným tarifům se teď mohou vyjádřit ostatní ministerstva a pak je musí ještě schválit vláda. Teprve potom se začnou dopravcům vypočítávat slevy.

Od ledna by se pak měly tarify změnit. Kdo bude chtít dosáhnout na slevu, bude muset se svým nákladním autem najezdit mnohem víc kilometrů.

„V roce 2013 by na hranici pěti procent měli dosáhnout dopravci, kteří zaplatí 100 tisíc a více. Nejvyšší sleva, 13procentní, by měla být pro dopravce, kteří zaplatí na mýtném 400 tisíc a více korun,“ tvrdí Martin Felix, mluvčí ČESMAD.

Čím víc zaplatíš, tím víc ušetříš (od ledna 2013)

  • od 100 000, sleva 5 %
  • od 150 000, sleva 8 % 
  • od 250 000, sleva 11 %
  • od 400 000, sleva 13 %
Za izolovaný úsek rychlostní silnice R6 musí řidiči platit. Známky však došly.
Zdroj: ČT24

Podíl tuzemských dopravců na výběrech mýtného v Česku klesá

V letošním prvním čtvrtletí zaplatili čeští dopravci zhruba 56 procent z celkově vybrané částky. V roce 2007, kdy systém vznikal, se ale na platbách podíleli 61 procenty. Podobný trend je patrný i u západoevropských států, jako jsou Německo a Rakousko. Přibývá naopak polských, rumunských a bulharských dopravců.

„Celkově se na mýtném v letošním prvním čtvrtletí vybralo 2,16 miliardy korun. Za nárůstem podílu balkánských či polských dopravců může být tamní levnější pracovní síla a lacinější paliva,“ domnívá se Karel Feix, generální ředitel Kapsch ČR.

Výše plateb kamionového mýtného se v posledních dvou letech měnila dvakrát, a to vždy na začátku roku. V souhrnu se ceny zvyšovaly vždy o 25 procent. Konkrétní cena záležela na množství emisí, které jednotlivé kategorie vozidel vypouštějí do ovzduší, a počtu náprav.