Volkswagen předstihl Toyotu a vrátil se do čela žebříčku

Německá automobilka Volkswagen prodala v prvním čtvrtletí 2,51 milionu vozů a navzdory poklesu o 0,8 procenta se vrátila do čela automobilového trhu. Předstihla japonského konkurenta Toyotu, který oznámil, že jeho odbyt se v prvním čtvrtletí propadl o 2,3 procenta na 2,46 milionu vozů. 

Volkswagenu se podařilo předstihnout japonského rivala již v první polovině loňského roku. Po vypuknutí skandálu kolem falšování testů emisí však o vedoucí pozici na trhu přišel. V celém loňském roce zaznamenal Volkswagen pokles dodávek zákazníkům o dvě procenta na 9,93 milionu vozů, zatímco prodej Toyoty se snížil pouze o 0,8 procent na 10,15 milionu vozů.

V letošním prvním čtvrtletí mělo na odbyt Toyoty negativní dopad několikadenní přerušení výroby v japonských továrnách, jež bylo důsledkem nedostatku oceli po výbuchu v ocelárně Aichi Steel. Volkswagen naopak těžil z oživení poptávky na čínském trhu.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že software instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.

Hyundai Motor opět hlásí pokles prodeje

Pokles prodeje o šest procent na 1,1 milionu vozů oznámila jihokorejská automobilka Hyundai Motor. Její čistý zisk klesl v prvním čtvrtletí o 12 procent na 1,69 bilionu wonů (35,3 miliardy korun). Byl to pro ni devátý pokles čtvrtletního zisku za sebou.

Na výsledku se podepsal slabší prodej v Číně. Největší jihokorejská automobilka tam zaostává za konkurencí, která těží z rostoucí obliby sportovně užitkových vozů (SUV) na čínském trhu. Prodej automobilce ale klesal i na jiných rozvíjejících se trzích, například v
Brazílii nebo v Rusku. Snížil se i vývoz z továren v Jižní Koreji. 

Hyundai je spolu se svou dceřinou společností Kia Motors pátým největším výrobcem aut na světě. Síla Hyundai Motor tkví v menších, úspornějších sedanech. Díky nim se automobilce během světové ekonomické krize dařilo lépe než konkurenci. V posledních letech jí však ránu zasadila rostoucí obliba SUV, které napomáhá i levnější ropa.  

Společnost Hyundai v listopadu 2008 oficiálně zahájila sériovou výrobu osobních aut v Nošovicích na Frýdecko-Místecku. Loni zde automobilka vyrobila 342 200 osobních aut, což bylo o 11,3 procenta více než v roce 2014.