Budoucnost mýta? Nejdřív krizový plán, později soutěž

Vláda schválila krizovou variantu výběru mýta po roce 2016. Ministerstvo dopravy vypíše přímou zakázku, dosavadní provozovatel Kapsch ale není přímo zmíněný. Zároveň bude ministerstvo pokračovat v přípravě technologicky neutrální soutěže tak, aby byla nachystána nejpozději v polovině roku 2017.

„Vláda rozhodla tak, abychom garantovali, že se mýtné bude vybírat po 1. lednu příštího roku a současně nerezignovala na své záměry zajistit ještě v rámci tohoto funkčního období přípravu technologicky neutrálního výběrového řízení,“ oznámil po večerním jednání kabinetu předseda vlády Bohuslav Sobotka.

V praxi to znamená, že stát bude připravovat výběrové řízení a na přechodnou dobu zabezpečí provoz „prostřednictvím přímého zadání takovému subjektu, který bude splňovat zákonné požadavky pro tuto zakázku“ – firmu Kapsch, na níž je systém v současnosti úzce navázán, usnesení nijak nezmiňuje.

„Je to cesta, jak se vypořádáme s námitkou, že musí být vypořádány všechny subjekty přihlášené do soutěže,“ doplnil ministr dopravy Dan Ťok. O mýto vedle Kapsche jeví zájem ještě jeden subjekt, slovenská firma Skytoll. 

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo více než 67 miliard korun. Za loňský rok to bylo 9,7 miliardy Kč. Za stavbu a provoz systému stát firmě Kapsch a jeho subdodavatelům platí zhruba pětinu vybrané částky.

obrázek
Zdroj: ČT24

Společnosti Kapsch končí smlouva závěrem letošního roku a ministerstvo dopravy již dříve přiznalo, že otevřenou soutěž na nového provozovatele nestíhá - a že jedinou možností je prodloužit smlouvu se stávajícím provozovatelem. To má ale i svá rizika; resort se bojí hlavně toho, že mu zadání výběru mýta bez soutěže nepovolí antimonopolní úřad (ÚOHS).

V kleštích předávací smlouvy

„ÚOHS může konstatovat nezákonné prodloužení smlouvy tím, že nespatřuje technické důvody odůvodňující využití jednacího řízení bez uveřejnění s možností uložení zákazu plnění ze smlouvy,“ uvádí ministerstvo v podkladovém materiálu. Zadání bez soutěže chce zdůvodnit právě technickými problémy, konkrétně chybějící dohodou s Kapschem o spolupráci při předání systému novému provozovateli.

O dojednání smlouvy se stát snažil od loňského dubna, nyní ale přiznal, že podmínky rakouské společnosti splnit nemůže. Jedním z požadavků Kapsche bylo například to, aby jej stát zbavil plné odpovědnosti za výběr mýta pro období, na které odtajní technická řešení fungování mýtného systému. Tyto informace stát potřeboval pro přípravu soutěže a zároveň je plánoval předat ostatním zájemcům pro zpracování soutěžních nabídek.