Personalisti hledají nové zaměstnance přes sociální sítě

Praha - Přes 22 milionů Američanů si v loňském roce našlo práci přes sociální sítě. To je o osm milionů více než v roce 2010. Vyplývá to z průzkumu specializovaného pracovního webu Jobvite. Čeští personalisté naráží na podobný trend také tady v Česku. Stále více firem využívá sociální sítě k nabízení pracovních pozic a hledání talentů.

Vlivu sociálních sítí je téměř nemožné se vyhnout. V posledních době proto silněji promlouvají i do hledání práce a pátrání po talentovaných lidech. „Sociální sítě v oblasti náboru zaměstnanců hrají velmi podstatnou roli, protože jde o zdroje unikátních informací, které není možné získat nikde jinde,“ říká Hana Rumíšková, konzultantka Advanced Search Technology. 

Trend udává Amerika, Česko ale náskok stahuje. 9 z 10 amerických firem loni využilo či plánovalo využít pro nalezení nových zaměstnanců Facebook, Twitter nebo LinkedIn. V Česku zatím přesná čísla neexistují, ale se sociálními sítěmi tu firmy pracují. 

Vyvěste si životopis na LinkedIn a hledejte přátele

Synomem pro sociální sítě jsou pro většinu lidí Facebook nebo Google+. Globálním lídrem v této oblasti je však profesní síť LinkedIn, která spojuje profesionály z celého světa a v současnosti ji využívá 135 milionů lidí. Ti na ni dávají svůj životopis, který neustále doplňují podle toho, jak získávají zkušenenosti a znalosti. V Česku jich je bezmála 250 tisíc.

„Pokud mají uživatelé správně vyplněný profil a přesně popsanou náplň práce, existuje velká šance, že rychleji najdou vhodnou práci,“ myslí si David Petrů, ředitel společnosti Hill International. „Někdy kolem roku 2006 jsem tímto způsobem získávali asi 10 procent kandidátů. Dnes je to u některých pozic 30 až 40 procent,“ dodal Petrů.

Na profesní síť lidé vkládají životopisy. Vedle fotografie je uvedeno jméno a současná pracovní pozice. Pod ní pak aktuální i dřívější pracovní zkušenosti. Vůbec nejdůležitější jsou ale napojení na další profesionály a jejich reference. Zjistil to i obchodní manažer Miroslav Cink. Přestože práci přímo nehledal, přes své kontakty na síti LinkedIn ho objevili lovci talentů konkurenční firmy.

Firmy pomocí Facebooku kontrolují kandidátovo soukromí

Firmy hledají talentované lidi taky pomocí Facebooku či Twitteru, na kterých si ale spíše ověřují reference a soukromý život člověka. Sledují třeba fotografie nebo co lidé komentují. „Někteří kandidáti o sobě na facebooku sdělí více informací, než by bylo dobré. Jsou velmi otevření, což jim může v náboru uškodit. Měli by si určitě hlídat svoje fotografie, nebo některé komentáře,“ říká Petr Ježek, manažer prodeje z Hill International.

Facebook je platforma vhodná k vyhledávání absolventů nebo kandidátů na juniorské pozice. Není vhodná pro vyšší pozice. „Co se týče Twitteru, nedá se úplně používat k přímému oslovování klientů, ale spíše jako zdroj informací z hlediska koníčků nebo zájmů uživatele. Lidé zde spíše komentují jednotlivé události, a na základě toho se dá vytušit, co je jeho zájmovou oblastí,“ říká Rumíšková.

Sociální sítě jako nástroj náboru nových zaměstnanců v roce 2011 využilo nebo plánovalo využít přes 89 % amerických firem, ne všichni se ale s tímto trendem plně ztotožňují. Stále mnoho personalistů a konzultantů sází raději na starý dobrý přístup, kdy hledají ve svých databázích a mezi svými kontakty z minulosti.

Ekonomika + (zdroj: ČT24)