Na místo zkrachovalého Malévu se tlačí Ryanair

Budapešť - Maďarská letecká společnost Malév zastavila provoz a zrušila všechny lety. Důvodem je špatná finanční situace. Malév již působí v mimořádném režimu ochrany před věřiteli a na počátku tohoto týdne byl jmenován konkurzní správce. Podle maďarského premiéra Viktora Orbána kvůli dluhům nemohla letadla v Izraeli a Irsku vzlétnout. Vláda loni vedla několik jednání o spolupráci Malévu s čínskou leteckou společností Hainan Airlines. Dohodu se však nepodařilo dokončit. Krachu Malévu již využila společnost Ryanair, která oznámila, že zprovozní 31 nových spojů.

Všechny lety byly zastaveny dnes v 6:00 SEČ. Malév uvedl, že dodavatelé ztratili důvěru ve firmu a začali požadovat platby. Vláda pak již nebyla schopna firmě poskytovat další peníze. „To urychlilo odliv hotovosti v takové míře, že se do dnešního dne stala situace aerolinií neudržitelná,“ uvedlo vedení Malévu v prohlášení. Představenstvo se proto rozhodlo okamžitě zastavit provoz, aby minimalizovalo ztráty.

Premiér Viktor Orbán v rozhovoru pro rozhlasovou stanici Kossuth uvedl, že rozhodnutí o zastavení letů předcházela skutečnost, že dvěma letadlům společnosti nebylo dovoleno kvůli nesplaceným dluhům vzlétnout. Šlo o lety z Tel Avivu a z Irska. Premiér stále věří, že se zemi podaří najít investora ochotného investovat do aerolinek a národní letecký přepravce bude zachován.

Firma se dostala do potíží po nedávném oznámení Evropské komise, že musí vrátit státní pomoc ve výši asi 130 milionů eur, kterou dostala v letech 2007 až 2010. Agentura Reuters již dříve uvedla, že částka, kterou má Malév vracet, odpovídá tržbám podniku za celý rok 2010. Podle analytika společnosti Cyrus Jana Procházky pomoc vlády dopravci v určitých obdobích dosahovala v přepočtu až 7,9 miliard korun. 

Očekává se, že Orbánův kabinet aerolinkám pomůže. Už v pondělí mu stát slíbil ochranu před věřiteli, vláda také připravila plán restrukturalizace. Podle vlády jde totiž o strategickou firmu. Velkou roli hraje i v provozu budapešťského letiště. „Malév hraje klíčovou roli. Na provozu letiště se podílí až čtyřiceti procenty,“ vysvětlil mluvčí budapešťského letiště Mihaly Hardy. Spekuluje se však také, že stát raději založí novou leteckou společnost.

Na místo Malévu se už tlačí Ryanair

Jen pár hodin po oznámení faktického krachu Malévu se ozvala irská low-costová aerolinka Ryanair s tím, že výrazně rozšíří své lety do maďarského hlavního města. Na tiskové konferenci, která se konala v Budapešti, její zástupci oznámili, že hodlají spustit 31 nových tras, chtějí tak prý „zachránit 2 000 pracovních míst“. Kromě Ryanairu se na uvolněné místo tlačí další konkurence. Maďarská společnost Wizz Air nabídla, že cestujícím Malévu propadlé letenky za 9 900 HUF vymění.

Malév působí na trhu 66 let. Na ročním obratu budapešťského letiště má podíl 40 procent a jeho flotila čítá 22 letadel. V roce 2010 vykázal ztrátu 24,6 miliardy forintů (2,1 miliardy Kč). Na počátku tohoto měsíce však oznámil, že letos čeká výrazné zlepšení provozních výsledků díky vyšším příjmům a obsazenosti letadel. Malév je členem letecké aliance oneworld, které vévodí American Airlines a British Airways. Dluh firmy se pohybuje kolem 60 miliard HUF.

Maďaři se snažili aerolinie Malév privatizovat hned po pádu komunismu v roce 1989, zatím ale neúspěšně. Celkem se po revoluci tamní vláda snažila firmu privatizovat pětkrát. Po poslední neúspěšné privatizaci kabinet v Malévu v roce 2010 odkoupil zpět bez pěti procent celý podíl. Společnost zaměstnává zhruba 2 600 lidí.