VW zastavil prodej některých naftových aut. Objednávky nemusí být splněny

Německý automobilový koncern Volkswagen zastavil v Evropské unii prodej nových aut vybavených naftovými motory EA 189, které umožňují manipulovat s testy emisí. Může se stát, že zákazníkům nebude objednaný automobil dodán.

Zdroj: ČTK/PICTURE ALLIANCE Autor: Frank May

Mluvčí Volkswagenu upřesnil, že se opatření týká „velmi omezeného počtu vozů“, které mají prodejci na skladě. V některých evropských zemích byl navíc podle agentury DPA prodej těchto vozů zastaven již dříve. V České republice již tyto vozy v prodeji nejsou, doplnil mluvčí importéra koncernových značek do ČR Jan Klíma.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v září obvinila Volkswagen, že u některých vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že software instaloval v celém světě do zhruba 11 milionů aut, včetně 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.

Prodeje aut v září dál rostly

Skandál Volkswagenu se ale zatím neprojevil na zájmu lidí o nová auta. Prodej nových osobních aut v Evropské unii v září pokračoval v růstu a zvýšil se o 9,8 procenta. Více aut oproti loňskému září prodali skoro všichni výrobci aut v čele s německými automobilkami BMW, Daimler a Volkswagen.

Analytici ale upozorňují, že v dalších měsících by se rozmach automobilového průmyslu mohl zadrhnout. Velkou část nákupů totiž zákazníci udělali ještě předtím, než se naplno rozběhl skandál. Vzhledem k dodacím lhůtám se případné oslabení zájmu o vozy Volkswagenu projeví až v posledním čtvrtletí. Dodací lhůta může trvat i několik měsíců.

Volkswagen již oznámil, že svolá do servisů v Evropské unii zhruba 8,5 milionu aut, kterých se emisní skandál týká. Asi třetina jich je přímo v Německu, kde bude kontrola povinná. Akce má začít v lednu příštího roku. Agentura Reuters uvedla, že zhruba tři miliony problémových vozů v Evropě mají motory o objemu 1,6 litru, které budou vyžadovat hardwarové změny. U motorů s menším či větším objemem než 1,6 litru by podle dřívějších informací měly stačit
softwarové úpravy.