Vodafon zažaloval ČTÚ kvůli pokutě za automatickou nabídku dodatečných dat

Mobilní operátor Vodafone podal u městského soudu v Praze žalobu na Český telekomunikační úřad (ČTÚ) kvůli milionové pokutě. Úřad ji operátorovi udělil za to, že zákazníkům bez jejich souhlasu aktivoval službu, která jim po vyčerpání objemu dat automaticky za poplatek umožnila čerpat další.

„Při zavádění nového účtování datových služeb jsme hledali zákaznicky nejpřívětivější řešení a věříme, že jsme uspěli. Vidíme to i z minimálního počtu žádostí o odpuštění ceny za nákup dalšího objemu dat," uvedla mluvčí Vodafonu Markéta Kuklová.

ČTÚ je však nadále přesvědčen, že automatický dokup dat je nezákonnou obchodní praktikou. „Je nám líto, že Vodafone má potřebu svým konáním snižovat ochranu spotřebitele v ČR,“ prohlásil mluvčí úřadu Martin Drtina.

ČTÚ na konci září zamítl odvolání operátora s tím, že jde o agresivní obchodní praktiku. Kvůli podobné nabídce ČTÚ šetří i konkurenční O2. Vodafone podle rozhodnutí regulátora musí do 60 dnů odstranit ze všech svých smluv závadná ustanovení týkající se automatické aktivace služby „Data nad rámec balíčku“.

Úřad varoval Vodafone ještě před pokutou 

Vodafone službu aktivoval v září 2014 všem zákazníkům, kteří měli sjednaný datový tarif, automaticky a bez jejich souhlasu. Když vyčerpali datový limit a službu nevypnuli, Vodafone jim za poplatek 49 korun umožnil čerpat určitý objem dat v původní rychlosti.

Vodafone novou službu spustil i přes upozornění ze strany ČTÚ, že ji lze považovat za agresivní obchodní praktiku. Fakt, že toho nedbal, znamenal pro Vodafone přitěžující okolnost při rozhodování o pokutě.