Škodovka má nový web: Ukaž VIN kód, já ti řeknu, jestli tvoje auto podvádí

Mladoboleslavská Škoda Auto se rozhodla, že nebude čekat na případnou svolávací akci a pomůže řidičům už nyní zjistit, zda je motor v jejich autě vybaven softwarem, který obchází měření emisí. Spustila proto web, na kterém majitelům stačí vyplnit VIN kód a ihned se dozvědí, jestli se i jejich vozu týká skandál koncernu Vokswagen. Zeptat se ale mohou i na bezplatné infolince 800 600 000.

Už dříve Škodovka uvedla, že podvádějící dieslový motor s typovým označením EA 189 namontovala do celkem 1,2 milionu vozů. Jde o tří a čtyřválcové motory se zdvihovými objemy 1,2, 1,6 a 2,0 litru s emisní normou Euro 5.

Podobné stránky fungují i pro vozy Volkswagen, Audi a Seat.

Společnost je montovala do modelu Fabia II (v letech 2009 až 2014), Roomster (2009 až 2015), Rapid (2011 až 2015), Yeti (2009 až 2015), Octavia II (2009 až 2013) a Superb II (2009 až 2013). V současných modelech by ale tento motor už být neměl.

Pokud zákazník po ověření na webovkách zjistí, že je v jeho autě problematický motor, nabídne mu stránka automaticky možnost kontaktování smluvního partnera Škody nebo infolinky. S řešením problému pro majitele dotčených aut má pak automobilka přijít během října.

Ve hře je několik řešení

Podle informací agentury Bloomberg zvažuje Volkswagen hned několik možných řešení, co s auty, jež v sobě mají software, který podvádí u emisních testů – od jednoduché softwarové úpravy až po úplnou výměnu automobilu. Výměna vozů ale podle zdrojů agentury představuje nejextrémnější variantu řešení, mezi další možnosti prý patří například instalace většího katalyzátoru.

Náklady na takové úpravy by se pohybovaly v závislosti na zvolené variantě, a to od 20 eur až po 10 tisíc eur. V přepočtu na koruny by to bylo od zhruba pěti set do 270 tisíc. Když pak vezmeme v potaz přiznání VW, že software naistaloval do celkem 11 milionů aut po celém světě, činily by náklady 220 milionů až 110 miliard eur (šest miliard až tři biliony korun).

Šéf VW Group Matthias Müller
Zdroj: ČTK/Newzulu
Autor: VERONIQUE PHITOUSSI

Bloomberg rovněž informuje o tom, že má automobilka do středy představit řešení německým úřadům. Jak ale upozorňují zdroje, postup se může v jednotlivých zemích lišit.

Analytici: Aféra bude stát VW miliardy eur i prvenství na trhu

Podle analytiků bude skandál kolem falšování testů emisí pravděpodobně stát Volkswagen desítky miliard eur a také teprve nedávno vybojované prvenství na automobilovém trhu. Marc-Rene Tonn ze společnosti Warburg Research například odhaduje, že náklady na pokuty, právní spory a svolávání automobilů by mohly překročit 35 miliard eur (950 miliard korun).

Skandál vypukl 18. září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku.

Ve Spojených státech bylo softwarem umožňujícím falšování testů vybaveno 482 tisíc
vozů. Za každý z těchto automobilů přitom může firma dostat pokutu 37 500 dolarů. Celková pokuta v USA by tak teoreticky mohla dosáhnout až 18 miliard dolarů (téměř 440 miliard korun). Podle Tonna však bude pokuta pravděpodobně nižší, pokud bude firma s úřady spolupracovat. Mohla by tak prý činit zhruba 14 miliard dolarů.

O práci se lidé bát zřejmě nemusí

Přestože nový šéf koncernu Matthias Müller uvedl, že změny ve Volkswagenu nebudou bezbolestné, mluvil především o zrušení nebo odsunutí plánovaných investic. Pracovní místa totiž nejsou podle vlivného šéfa závodní rady VW Bernda Osterloha ohrožena. 

„Momentálně, to je dobrá zpráva, žádné důsledky pro pracovní místa nejsou,“ uvedl podle agentury DPA Osterloh na závodní schůzi ve Wolfsburgu. Tento stav podle něj platí pro kmenový personál i pro smluvní zaměstnance. Osterloh ale také zdůraznil, že rozsah krize a její důsledky pro celý koncern nelze předvídat. Nikdo prý nemůže říci, jak budou zákazníci VW na skandál reagovat.